For ringe effekt i varmepumpe

Kan du ikke hjælpe mig lidt. Jeg har jo varmepumpen i Sverige og jeg synes ikke den leverer nok varme i forhold til det elektricitetsforbrug der er.

1. Det kan selvfølgelig være fordi huset "sluger" så meget varme, men det tror jeg ikke rigtig på

2. Radiatorsystemets rør løber under gulvet i krybekælderen og selvom disse er isoleret så er det ikke meget, så der kan selvfølgelig også være et stort varmespild i krybekælderen

3. det kan selvfølgelig også være en elendig varmepumpe med en dårlig effekt

4. Der har været en teknikker ud og ordnet en utæthed og efterfyldt gas, så det er i orden.

5. Jeg har et kilowatt forbrug om vinteren ( varm som den jo er nu om dage ) på ca. 60 kw i døgnet til huset. Træhus i sverige - "rimeligt" isoleret - 75 m2 i grundplan - med udnyttet tagetage


Udover ovenstående kan det måske være et problem såfremt jeg har fået lavet et lille knæk på forbindelssesrørene mellem ude og indedelen. Dettte kan vel teoretisk gøre, at væsken mellen ude og indedel flydet for langsomt og dermed for ringe effekt ????


Og så til spørgsmålet.

Man kan jo måle trykket i systemet og på den måde få at vide om der er nok tryk / gas på

Kan man på nogen måde måle effekten mellem ude og indedel ???


bjarne
Kan du ikke hjælpe mig lidt. Jeg har jo... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En ting du dog kan forbedre din driftøkonomi på anlægget ved, er ved at sørge for at din ude del er totalt ren og fri for skidt og kanel, så som støv, løv, døde og levende dyr etc.

Hvis den har fået et lag ir (hvid/grå på alu overflade og grøn på kobber overflade), så trænger den til en rensning, der ikke er sådan "lige til", og i værste fald kræver den en udskiftning.


 

effektforbrug er vel en relativ størrelse med mange varriable.

du skriver 60 kwh/døgn. men hvad er temperaturen i huset ved dette forbrug ? og er det et forbrug fordi du 'ankommer' til et koldt hus eller er det et forbrug som ligger konstant også når du ikke bruger huset...dvs rimmelig konstant temperatur.

mit sommerhus står på ca. 12-13 grader når jeg ikke bruger det, og det giver et pænt lavt forbrug at sænke temperaturen (3-5 kwh/døgn)


et IR billede af huset ville også kunne sige noget om, om huset vitterigt også er 'rimmeligt' isoleret over det hele.

en billig/hurtig test er også at slukke for varmen og se hvad temperaturen falder til over natten - hvis alt varme fiser ud af huset på 5 timer, så er det ikke rimmeligt isoleret.

Er problemet ikke at effektfaktoren falder til "ingen ting" når det er meget koldt?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis