For ringe effekt i varmepumpe

Kan du ikke hjælpe mig lidt. Jeg har jo varmepumpen i Sverige og jeg synes ikke den leverer nok varme i forhold til det elektricitetsforbrug der er.

1. Det kan selvfølgelig være fordi huset "sluger" så meget varme, men det tror jeg ikke rigtig på

2. Radiatorsystemets rør løber under gulvet i krybekælderen og selvom disse er isoleret så er det ikke meget, så der kan selvfølgelig også være et stort varmespild i krybekælderen

3. det kan selvfølgelig også være en elendig varmepumpe med en dårlig effekt

4. Der har været en teknikker ud og ordnet en utæthed og efterfyldt gas, så det er i orden.

5. Jeg har et kilowatt forbrug om vinteren ( varm som den jo er nu om dage ) på ca. 60 kw i døgnet til huset. Træhus i sverige - "rimeligt" isoleret - 75 m2 i grundplan - med udnyttet tagetage


Udover ovenstående kan det måske være et problem såfremt jeg har fået lavet et lille knæk på forbindelssesrørene mellem ude og indedelen. Dettte kan vel teoretisk gøre, at væsken mellen ude og indedel flydet for langsomt og dermed for ringe effekt ????


Og så til spørgsmålet.

Man kan jo måle trykket i systemet og på den måde få at vide om der er nok tryk / gas på

Kan man på nogen måde måle effekten mellem ude og indedel ???


bjarne
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uf det lyder ikke godt 

1 effektfakter hvis det er meget koldt gætter jeg til 1.5

10 kw til andre forbrugere så har du 50kw til opvarmning 

ved direkte elvarme ville dit forbrug være mellem 65 - 100w /m2

forbrug/ m2 x timer x areal = 65 x 75x 24 = 117 KWH

                                             100 x 75x24 =  180 KWH

Der er sikkert ikke noget galt men knækkene skal du få væk

Venlig hilsen 

BEP


1000 tak - Det med "knækket" på ledningen mellem ude og indedel er kun noget jeg tænker på som en teoretisk mulighed. Jeg ved det ikke Jeg kunne "selvfølgelig" skifte disse rør m.v for at sikre mig at det ikke er det der er problemet. Men jeg ville gerne undersøge problemet INDEN jeg gjorde dette. Derfor spurgte jeg efter, om man på nogen måde konkret kan måle effekten mellem udedel og inde del - om man kan måle hvor meget der overføres - om den konkret fungerer "tilfredsstillende


bjarne

Mål temperatur på væske siden af fordamperen følg røret forbi knækket der skal være samme temperatur

Mål temperatur på damp siden  af fordamperen følg røret forbi knækket der skal være samme tempera tur 

er der det har knækket ingen betydning

fordamper = udedel

væske den varme

Damp den kolde

Tag det med et grand salt  

Tak. god ide og kan vel give en ide om der er et knæk eller ej, Tak

MEN ved du om der er en metode - Uanset knæk eller ej - hvordan man konkret kan måle effekten mellem udedel og inde del - om man kan måle hvor meget der overføres - om den konkret fungerer "tilfredsstillende


bjarne
Annonce

Tryk og temperatur følges liniert ad

så du kan se om der er trykfald i knækket da temperaturen så vil falde


Mål effekten på kompressor med en KWH måler fås hos Konrad ca 500 kr. så ved du 

 hvad du kommer ind i inder delen monter den permanent

sæt så en kalorie måler på dit centralvarmeanlæg så ved du hvad du putter ind i huset 

din effektfaktor findes ved at dividerer kalori målerens KWH med KWH måleren fra kompressoren ved en kold vinterdag skal den helst være over 1,5 ved en varm dag (16 grader bør den være 3-5)

Burde være standard udstyr på alle varmepumber 

jeg går ud fra at din varmepumpe er en Luft Vand.

du er sgi da dygtig. 1000 tak

det med at sætte KWH måleren på compressoren er let nok

at sætte kaloriemåleren på centralvarmeanlægget kræver et tillægsspørgsmål. Kan den "bare" sættes på røret der går ud til centralvrmeanlægget ( og hvorfra varmen fordeles til de forskellge radiatorer ) eller skal den på hver radiator. Det mest sandsynlige er på røret, men vil lige spørge


bjarne

ps. ja den er luft vand, der er tilsluttet en buffertank på 300 ltr, hvorfra radiatorsystemet og varmt vand så, via spiraler, får deres varme. varmepumpen varmer således de 300 ltr op. Dette for at den ikke skal stå og tænde og slukke for meget



bjarne

Du ka på fremløb til buffertank monterer et vandur et termometer på fremløb og et termometer på retur til varmepumpe nu kender du antal liter der afleveres til buffertank

fremløbstemperatur - returvandstemperatur x liter fra vandur nu er det muligt at regne varmepumpens afgiven effekt i KWH divider KWH fra kompressor forbrug over en given tid

så har du effektfakter  

Vanduret skal selfølgelig sidde på retur til varmepumpe der er der jo koldest

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis