Ventilation til garage

Jeg har en 55 m2 nybygget isoleret garage med gulvvarme, som er sat til 15 grader.

Vi kører ofte to våde biler ind i garagen, og jeg bliver derfor nødt til at have en affugter kørende, for at holde den relative fugtighed under 60%.

Selvom affugteren kun er sat til at køre når den relative fugtighed kommer over 60%, så tror jeg ikke det er en holdbar løsning, da den sandsynligvis bliver relativt dyr i strøm i længden.

Jeg vil derfor gerne have sat noget ventilation op i garagen, men hvad skal jeg vælge? 

Kunne DUKA ONE måske være en god løsning? https://dukaventilation.dk/produkter/1-rums-ventilationsloesninger-til-alle-typer-bolig.aspx

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den vil helt sikkert hjælpe, men jeg tror en enkelt er for klejn til at kunne ventilerer ordentligt. Du vil opnå et luftskifte på 0,5x. 

En af udfordringerne ved Duka, er at den larmer voldsomt på højeste trin (50m3/h)

Luftfugtighed på 60% i en garage er meget lav.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi bruger garagen til mange forskellige ting, og vil derfor gerne have en fugtighed under 60%.

Vi har et "rigtig" varmegenvendingsanlæg på stuehuset, så det kunne vi også koble garagen på, men det er der mange der har frarådet mig pga. brand og den temperaturforskel.

Et helt nyt varmegenvendingsanlæg virker lige voldsomt nok, ligesom to Duka One også virker voldsomt.

Findes der andre løsninger som Duka One, som måske er lidt mere kraftige?

Kan I måske uddybe lidt om hvorfor en Duka One ikke vil være nok?

Den flytter ikke så meget luft. Men måske er det nok. De har en kopi hos VVS eksperten som gør det samme. Men den er 1000kr billigere.


Elektronikteknikeren
Annonce

Måske jeg skulle prøve at sætte en DUKA ONE op, og så må jeg sætte en mere op, hvis det ikke er nok.

Det ville bare være nemmest og billigst at ramme rigtig første gang.

Kan jeg gøre noget for at finde ud af om der er behov for en eller to?

Du kan bore hullet og lade det stå åbent for en tid. 

For at teste om det giver positiv indvirkning på fugten.

Ud fra tesen at hvis et passivt aftræk giver en OK virkning, vil en aktiv løsning med genvinding kun blive bedre.


Elektronikteknikeren

Det svært at komme ret meget under 60% RF i en garage der kun er 15 grader med det vejr vi har haft det sidste lange stykke tid. 

Ude temperaturen er ca. 10 grader med 90-100% RF, når du får det ind i din garage og opvarmer det til 15 grader bliver det til ca. 60% RF - plus to våde biler - så hvis du holder 60% RF er det faktisk ret flot. 

Når/hvis det bliver frostvejr vil du se RF falde i din garage lige med det samme. 

En anden løsning kunne være at skrue op for varmen. 18-20 grader ville i teorien få RF til at falde til ca. 50%.

I min egen garage har jeg naturlig ventilation med tallerkenventiler. Når det bliver rigtigt kold bliver de lukket, for der er alligevel ikke brug for så meget ventilation. Der er bare det at åbne porten og køre bilen ud, nok til at udskifte luften. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis