Erfaringer med induktionskogeplader - er dette normalt?

Hej,

Jeg har for nylig fået installeret en induktionskogeplade, da de fleste taler meget positivt om dem. Det har dog været en noget utilfredsstillende oplevelse. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres erfaringer er. Om det bare er min kogeplade der er et dårligt produkt (GRAM KKI 7564-90 T), eller om induktions bare er sådan.

Det jeg har problemer med:

1) Alt under 7 i styrke gør at kogepladen er tidstyret så den slår til og fra i faste intervaller. Det gør at jeg ikke kan få en jævn simren. Det ser sådan her ud når jeg forsøger at koge æg:
https://www.youtube.com/watch?v=zapobbXAfis
Slår jeres også til/fra i intervaller, eller er det en jævn lav styrke?

2) Efter få minutter tænder blæseren som har til formål at nedkøle elektronikken. Jeg synes dog lyden er meget irriterende, der gør at man ikke har lyst til at lade ting stå og koge i længere tid. Det lyder sådan her:
https://www.youtube.com/watch?v=xZhSRDACKJ8
Har jeres induktionskogeplader også en blæser? Eller kan man få nogen hvor sådan en blæser ikke er nødvendigt?

3) Alt mit kogegrej giver en irriterende højfrekvent summen/raslen. Det gælder også for noget helt nyt grej jeg lige har fået (en fiskars royal gryde og en eva trio sautepande). Her er en video af det:
https://www.youtube.com/watch?v=5rACQJmyBAY
Lyder jeres også sådan, eller hvad er jeres erfaringer?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi er særdeles tilfredse med vores Simens induktions plade.

Kan ikke genkende noget af det du oplever.

Kun at der er en snurren, når den står på buster (højeste ydelse)

Er det de rigtige gryder du har ??


Vi prøver igen, i morgen --

Hold da op. Dette vil jeg ikke kunne holde ud!

Vores nye Siemens induktionsplade gør ikke sådan. Heller ikke den Siemens induktionsplade vi havde i vores forrige hus, som var 14 år gammel da vi flyttede.

Vi har fuldstændig jævn kogning og simren. Vores har også en blæser, men jeg kan ikke høre den, når den kører. 

Ikke alle gryder er lige gode til induktion. Jeg vil tro at den ujævne kogning og larmende blæser skyldes din induktionsplade. Larmende gryder KAN skyldes gryden, men kan også skyldes din induktionsplade. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Blæser larmen slipper du først for når du køber en ny plade. 

Ujævn simren kan løses med kogegrej med en tykkere bund.


Elektronikteknikeren

Vi har en 10 år gammel Siemens - den virker rigtigt fint.


Kører også i intervaller - men kortere - og når blæseren starter er det først efter 10 min på full boost - og så er blæseren rimelig stille.

Det virker på filmen som om det er en ret let gryde du bruger til æggene. Gryden bør være tykbundet, således at den kan akkumulere varmen når elektronikken er tændt. Dette gælder også for de fleste nyere normale varmeplader, da man ikke som tidligere regulerede varmeafgivelsen, men i stedet blot regulerer varmeydelsen ved at tænde og slukke for et enkelt varmelegeme.

Fandt du ud af hvad problemet var?

Vi har lige fået ny induktions kogeplade, og det er præcis samme problem, som dit nummer 3 eksempel..
Rosse skrev den 17-06-2021 08:29:41

Fandt du ud af hvad problemet var?

Vi har lige fået ny induktions kogeplade, og det er præcis samme problem, som dit nummer 3 eksempel..

Nej fandt ikke ud hvad problemet var eller hvordan det kunne afhjælpes. Jeg konkluderede at det var et dårligt produkt og så købte jeg en billig keramisk kogeplade til 1700 kr som jeg har været godt tilfreds med. Kan godt finde på at prøve induktion senere, men det bliver nok en lidt dyere Siemens som venner/familie har og lyder til at være tilfredse.

Vores er en helt ny Siemens iQ700 induktionskogeplade EX651FEC1E 🤪

Tror jeg må prøve at høre deres support. 
Rosse skrev den 17-06-2021 11:46:51

Vores er en helt ny Siemens iQ700 induktionskogeplade EX651FEC1E 🤪

Tror jeg må prøve at høre deres support. 

 Ja så er det ikke nemt :-) De vil nok foreslå noget andet grydegrej. Ellers tror jeg ikke der er  een løsning.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis