Erfaringer med induktionskogeplader - er dette normalt?

Hej,

Jeg har for nylig fået installeret en induktionskogeplade, da de fleste taler meget positivt om dem. Det har dog været en noget utilfredsstillende oplevelse. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres erfaringer er. Om det bare er min kogeplade der er et dårligt produkt (GRAM KKI 7564-90 T), eller om induktions bare er sådan.

Det jeg har problemer med:

1) Alt under 7 i styrke gør at kogepladen er tidstyret så den slår til og fra i faste intervaller. Det gør at jeg ikke kan få en jævn simren. Det ser sådan her ud når jeg forsøger at koge æg:
https://www.youtube.com/watch?v=zapobbXAfis
Slår jeres også til/fra i intervaller, eller er det en jævn lav styrke?

2) Efter få minutter tænder blæseren som har til formål at nedkøle elektronikken. Jeg synes dog lyden er meget irriterende, der gør at man ikke har lyst til at lade ting stå og koge i længere tid. Det lyder sådan her:
https://www.youtube.com/watch?v=xZhSRDACKJ8
Har jeres induktionskogeplader også en blæser? Eller kan man få nogen hvor sådan en blæser ikke er nødvendigt?

3) Alt mit kogegrej giver en irriterende højfrekvent summen/raslen. Det gælder også for noget helt nyt grej jeg lige har fået (en fiskars royal gryde og en eva trio sautepande). Her er en video af det:
https://www.youtube.com/watch?v=5rACQJmyBAY
Lyder jeres også sådan, eller hvad er jeres erfaringer?

Hej, Jeg har for nylig fået installeret en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige prøvet med en støbejernsgryde og der var den helt lydløst 🙄

Håber godt nok ikke at vi skal til at have støbejernsgryder, så må lige prøve med nogle andre (bedre og nyere) gryder 🙂
Har en billig induktions plade fra Lidl. Den gør præcis det samme. På de laveste trin tænder og slukker den i intervaller og der er alt for meget forskel på laveste og næstlaveste. Den ene er lidt for meget og den anden er for lidt. Med lidt øvelse går det alligevel. Det er et problem at der ikke er nogen hvidvare forrretninger der tilbyder at man kan prøve, så man handler reelt i blinde. Synes ikke den slags unoder hører til på "ordentligtlige" hvidevarer med genkendelige navne. Det kan til nød gå an på en Ikea eller Lidl ekstra-plade til 300,-
Rosse skrev den 17-06-2021 20:29:19

Jeg har lige prøvet med en støbejernsgryde og der var den helt lydløst 🙄

Håber godt nok ikke at vi skal til at have støbejernsgryder, så må lige prøve med nogle andre (bedre og nyere) gryder 🙂

 Du behøver ikke at have støbejernsgryder, men et krav til gryderne er, at de skal have en magnetiserbar bund. Så du prøver med en magnet om der er jern i bunden af gryden. Grunden til kravet om magnetiserbar bund er den måde bunden bliver opvarmet på.


fase
Den elektronik, som sørger for opvarmningen kan kun køre med en effekt, når den er koblet ind. Derfor reguleres opvarmningen ved at koble ind og ud med bestemte intervaller afhængigt af hvor meget varme, man har indstillet pladen på.
For at udligne perioder med fuld effekt og slukket, skal grydens bund også have en så stor masse som muligt. En tynd jernbund vil bevirke, at man tydeligt kan mærke perioderne.

@Rosse: Hvordan forestiller du dig, at man skulle kunne afprøve et komfur i en forretning?

@Rosse: Hvordan forestiller du dig, at man skulle kunne afprøve et komfur i en forretning?

 Jeg tænker at det spørgsmål var til DanP 🙂


Jeg har i hvert fald ikke forestillet mig noget 😂

Vi har haft en tekniker fra Siemens ude, og han sagde at alt var som det skulle være med induktionspladen. Dog var de gryder vi har ikke særlig gode til induktion, og det var det som gav lyden. Nu er vi blevet anbefalet Scanpan ctx gryder, så vi vil prøve dem af 🙂
Annonce
Ja, og undskyld navneforvekslingen.
efry skrev den 08-07-2021 20:13:18

Den elektronik, som sørger for opvarmningen kan kun køre med en effekt, når den er koblet ind. Derfor reguleres opvarmningen ved at koble ind og ud med bestemte intervaller afhængigt af hvor meget varme, man har indstillet pladen på.
For at udligne perioder med fuld effekt og slukket, skal grydens bund også have en så stor masse som muligt. En tynd jernbund vil bevirke, at man tydeligt kan mærke perioderne.

@Rosse: Hvordan forestiller du dig, at man skulle kunne afprøve et komfur i en forretning?

 Ja, det ved jeg da godt, men så må man jo tænde og slukke lidt oftere, så man ikke behøver en "2kg" kasserolle for at udligne. Det manglede da bare, hvis der er tale om mærkevarer. Ingen skal bilde mig ind at man ikke også kunne få jævn effektregulering til at virke ved lav effekt også.

Jeg forestiller migikke  at man får lov at stege bøffer og koge ris i køkkenland, men det ER en relevant problemstilling at man ikke afprøve udstyret, for der er langt fra alt sammen der er lige betjeningsvenligt og funktionelt. Man bør sikre sig fuld returret og sørge for at få afprøvet det inden man fræser det ned i bordpladen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis