Stik jordforbindes i gammel installation

Nogle af den gamle installations stikkontakter savner en jordforbindelse, den er fra før 1975 med HFI

Der findes en jordforbindelse, men jord er ikke ført frem til disse stikkontakter

Kan der føres en jordleder (enkeltleder kabel) til stikkontakterne, der er forbundet sammen, så alle kontakter i rækken bliver forsynet med jord ?

Skal jord forbindelser altid være ført frem sammen med spænding og nul i samme kabel eller rør ?


LX
Nogle af den gamle installations stikkontakter... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

til Jenshøj
Der anvendes ikke samlemuffer bag gerigt. Det var heller ikke mit spørgsmål, hvorvidt dette er tilladt, men tak alligevel. Der skal bare gøres det enkleste, at få forbundet en beskyttelsesleder fra en stikkontakt til en anden. beskyttelseslederen bliver højst 1 meter lang. Der bliver kun anvendt samlemuffer til den ene stikkontakts forbindelser, og kontakten er installeret i en indmuringsdåse, så der må vel anvendes samlemuffer, som før forklaret?

til elmand
Der er ingen beskyttelsesleder i selve lampestederne, kun få steder i stikkontakter og forgreningsdåser. Beskyttelseslederen kan nok føres fra den nu jordforbundne stikkontakt i gerikt og videre evt. med kabel, gennem et par lampesteder i loftets installation, men en beskyttelsesleder i loftinstallationen er vel ikke lovpligtig i en gammel installation?

En anden regel, mener jeg at huske er, at når en installation f, eks en stikkontakt flyttes blot et par centimeter, betragtes den som en ny installation. Den skal følge nutidens el lov og skal derfor forsynes med fungerende beskyttelsesleder, passer det?



LX

Du kan da ikke i fuldt alvor mene, at du vil trække kabel, men måske mener du ledning, fra stikkontakten videre gennem installationen. Du bør da trække en ledning mere i eller udskifte det nuværende kabel, så der er en ledning mere i enten rør eller kabel. Hvis du vil lave autoriseret arbejde, så bør du i det mindste lave det, så det ser professionelt ud.


fase

Fabrin: ´Jeg tror desværre 1 x 2,5 kabel er det der er meningen. Sådan har jeg opfattet det, og svaret derefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan da godt være, det er forkert udtrykt

Jeg tror vi "skriver forbi" hinanden. Der skal ikke trækkes kabel gennem installationen. Jeg spurgte om det er lovpligtigt at føre jord videre i loftinstallationen på en gammel installation når der, fra en anden installation, tilføres jordforbindelse på en stikkontakt, der får spænding fra lampestedet i samme loftinstallation.

Årsagen er følgende bemærkning fra elmand: 29.1 "Det er ikke en god metode at føre særskilt kabel til stikkontakten ved døren" (det er sivet ind mellem ørerne på mig). "Der bør trækkes jordforbindelse igennem systemet oppe fra lampestedet"

Men der har aldrig været jordforbindelse fra lampestedet i den gamle installation. Det var min mening, at jordlederen skulle trækkes fra en nærliggende stikkontakt, der er monteret i en indmuringsdåse.  Spænding og nul til stikkontakten kommer, som den altid har gjort det, fra lampestedet i loftet. Derfor bliver der 1 tilslutning til jordlederen 1 sted fra og spænding og nul et andet sted fra. Det var det jeg synes lyder lidt underligt idet jeg, fra anden side, er blevet belært om, at alle el-lederne, altså også jordlederen, helst skal optræde samlet i samme rør eller kabel af hensyn til el-sikkerheden. Jeg må tilføje, at mine oplysninger ikke alle stammer fra LDS.

Jeg forstår det sådan: Hvis jordlederen knækker af, må der selvsagt ikke være spænding på installationen, så er det bedre at sikringerne springer og ingen yderligere skade optræder, eller har jeg misforstået et eller andet. Men tak alligevel for tålmodighed og svar

Så spurgte jeg, om rigtigheden af reglen om, at hvis en tidligere installation f. eks. en stikkontakt flyttes blot et par centimeter, betragtes installationen som en ny installation og denne installation skal følge nugældende el- lovgivning, bl. a. med jordforbindelse. Er det rigtigt?



LX

Du skal huske at tage svarene i den rækkefølge som oplysninger kommer frem på. 

Citat fra opstart af tråd. 

Kan der føres en jordleder (enkeltleder kabel) til stikkontakterne, der er forbundet sammen, så alle kontakter i rækken bliver forsynet med jord ?

Skal jord forbindelser altid være ført frem sammen med spænding og nul i samme kabel eller rør ?

Det kan jeg ikke opfatte som andet end særskilt kabel og er det der er svaret på i 1. omgang. At jordleder skal i samme kabel/rør, og skal igennem "systemet" Og først senere kommer oplysningen "det er sivet ind" Det vidste jeg ikke da jeg svarede.

Det er ikke så meget "hvis jordledning knækker" som det er at når man adskiller installationen senere, så er man mere sikker på at adskille fase - nul -  og jordleder samtidig, når de er i samme kabel / rør

Jeg er næsten sikker på at din jordleder til stikkontakter der har aktiv jordleder, på et eller andet tidspunkt kommer igennem et lampested. Måske lampestedet i rummet lige før ( i installations sammenhæng ) Derfor bør jordleder trækkes igennem systemet så det kommer hen til det lampested som tændes fra afbryder som du arbejder med eller rettere hvor du arbejder med stikk. under.

Hvis det kun drejer sig om at flytte en stikkontakt få centimeter, ville jeg ikke mene at de skal opfylde nye standarder. Man må f.eks. godt udvide installationen med " et par stikk." uden at det medfører at det hedder nyinstallation. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 29-01-2018 22:32:08

Så vidt jeg husker har vi tidligere boret i dine installationer sammen med dig  BorendeX Og det blev der flere sider ud af, hvor du kørte rundt  i de samme spørgsmål. Det er tydelig at i dit hoved er det meget mere indviklet end en elektriker vil gribe det an. Du skal huske at der måske senere skal en elektriker til at arbejde på installationen, eller måske et eleftersyn.

Det er ikke en god metode at føre særskilt kabel til stikkontakten ved døren. Der bør trækkes jordforbindelse igennem systemet oppe fra lampestedet. 

Vi er nok inde i allerførste ( jeg kender ikke lige nummeret ) paragraf. Det skal laves håndværksmæssig korrekt. Og helt sikker i den paragraf der siger at den faste installation er autorisationskrævende.

 I min tid som elektriker skulle alle ledere i samme gruppe fremføres i samme rør eller kabel og det er den eneste fornuftige metode, tænk på, hvad der kan ske, hvis man kommer til, at skille jordledningen ad og der stadig er o og fase på !! 


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
Det er 2 år siden vi har været i gang med rådgivning til BorendeX. Vi  har ikke hørt fra ham siden, Jeg håber da ikke han har kløjs så meget i sin installation at han er kommet alvorlig til skade

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis