Digitalisering af VHS

Hej!

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe en maskine der kan digitalisere VHS bånd? Dvs overfører film fra VHS til en digital form på computeren. 

Og hvad hedder den maskine helt præcis?







12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge en VHS maskine til afspilningen. Mellem din computer og VHS'en skal du have en videograbber. Der er normalt et program eller et link til et program med videograbber'en der klarer indspilningen på DVD. Køb ikke den billigste videograbber du falder over, de plejer og være noget hø. Køb en hvor man avertere med at programmet virker under de nyere operativsystemer og outputtet bliver konverteret til fuld HD.

Pøj pøj med konverteringen.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har konverteret mange videobånd ved hjælp af en videograbber, som jeg i sin tid købte som 'spotvare' i Netto med et godt resultat. 

Et VHS-bånd indeholder så lidt billedinformation, at det ikke bringer noget ekstra at konvertere det til et fuldt HD signal. Derudover er billedformatet ikke 16:9 men 4:3.


Min anbefaling efter selv at have arbejdet meget med VHS digitalisering er Terratec Grabster AV 400MX eller 450MX.

De er desværre udgået af produktion, så du skal kigge på eBay osv.

Fordelen ved dem er, at digitaliseringen forgår i selve enheden (i modsætning til diverse USB-sticks som altid viste sig at være noget l*rt) og kvaliteten er fremragende. Du behøver ikke engang specielle drivere osv. til PCen, de leverer en klokkeren digital videostream direkte til din USB indgang som kan vises direkte af f.eks. VLC player el. lign.


efry skrev den 24-01-2018 20:37:02

Jeg har konverteret mange videobånd ved hjælp af en videograbber, som jeg i sin tid købte som 'spotvare' i Netto med et godt resultat. 

Et VHS-bånd indeholder så lidt billedinformation, at det ikke bringer noget ekstra at konvertere det til et fuldt HD signal. Derudover er billedformatet ikke 16:9 men 4:3.


 Ja, du har nok selv givet angivet en del af grunden til dit dårlige resultat.     

Naturligvis er billedformatet ikke i 16:9 uden sorte rande på en VHS optagelse. At der så er nogle der prøver at trække billedet ud af proportioner ødelægger naturligvis det hele. Derfor undgår man ikke en sort bjælker i hver side på en 16:9 skærm.

Du kan faktisk trække ret mange informationer ud af et VHS bånd, forudsat det ikke er slidt op samt afspilleren og videograbberen er af en ordentelig kvallitet. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg forstår overhovedet ikke din kommentar, for jeg skriver udtrykkeligt, at jeg fik et godt resultat ud af konverteringen.

Jeg er dog helt enig med dig i, at man ikke undgår sorte områder på en 16:9 skærm, når man viser et 4:3 billede på skærmen, men det har vel ikke noget med konverteringen at gøre.

Et VHS billede har, ved brug af PAL, en opløsning, der svarer til 720*576 pixels. Du har derfor ikke nogen grund til at arbejde med en opløsning i det konverterede signal på noget, der er større.

Annonce
efry skrev den 25-01-2018 14:45:33

Jeg forstår overhovedet ikke din kommentar, for jeg skriver udtrykkeligt, at jeg fik et godt resultat ud af konverteringen.

Jeg er dog helt enig med dig i, at man ikke undgår sorte områder på en 16:9 skærm, når man viser et 4:3 billede på skærmen, men det har vel ikke noget med konverteringen at gøre.

Et VHS billede har, ved brug af PAL, en opløsning, der svarer til 720*576 pixels. Du har derfor ikke nogen grund til at arbejde med en opløsning i det konverterede signal på noget, der er større.

 Det er i orden, du skriver bare efterfølgende som om du vil af med de to sorte bjælker.

Naturligvis har et PAL signal ikke større opløsning end det har. Grunden til jeg nævner en videograbber der kan klare fuld HD er for at sikre mig at spørger ikke køber en old gammel model der ikke burde have været solgt de sidste 10 år. 

I øvrigt er jeg af den overbevisning man er bedst tjent med at konvertere direkte til 1080p med det samme da man så har fuld kontrol over hvordan slut resultatet bliver. Det er heller ikke alle fjernsyn/DVD afspillere der kan "tygge" det gamle PAL opløsning med et tilfredsstillende resultat, faktisk kan man godt risikere de ikke vil kendes ved formatet. 

Og tro mig, jeg har konverteret mange VHS bånd, lidt for mig selv og rigtig mange andre der har skulle have reddet familievideoerne. Mine ord er ikke tør teori.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg er i fuld gang med at digitalisere nogle gamle hjemmevideo VHS bånd. 

Jeg bruger en ezcap http://www.ezcap.tv/usb-video-capture/ezcap116-capture-card

Den koster ikke alverden, men fungere ganske udemærket. Den fås også Win10 kompatibel. 


 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jeg har lige digitaliseret 4 hi8 bånd hvor der blev brugt en panasonic dmr-76 optager brændt over på dvd

men det er ikke en helt billig maskine, den klare fordel ved og bruge pc er redigeringen man kan lave bagefter 

Jeg synes det er vildt dyrt at få gjort ude i byen. Jeg har 35 bånd og tror jeg vælger at gøre det selv.  Tror jeg vælger at købe denne https://medieland.dk/produkt/videograbber-video-pc-konverter/   

MEn har oprettet en tråd i køb og salg, så nu må jeg se om nogen bider på :-)

Jeg har set en masse youtube videoer, og det ser ud til man kan få en fin kvalitet selv


Det er en gammel tråd, men OK.

Det du henviser til er en A/D converter dongle. Dvs. at den kun fanger et videosignal, og at alt andet foregår på din PC. Sådanne dongles findes som strandsand. Det er softwaren der gør forskellen.

Min "Grabster" med hardware MPEG-2 kodning fungerer helt anderledes: der kan du fra en vilkårlig USB port streame video ind i ethvert program, VLC, WinPlayer, alt.

Men som sagt, den er "obsolete".


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis