Gevindtap - hvilken størrelse

Jeg skal skære gevind til denne her (en flow restrictor), men hvilken gevindtap skal jeg bruge?

Den er 8 mm i ydre diameter, og 8 mm lang/høj. Der er 1,25 mm gevind stigning (målt med lineal, 4 "gevindforhøjninger" over 5 mm).

Ifølge linket her tænker jeg det er et M8 gevind: http://www.fagteori.dk/media/9848/image005.png  men hvad mener I?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke bare teste den i en standard M8 møtrik, evt. en lidt bred møtrik?


Hundefar

Tak, det vil jeg prøve. Så skal jeg bare lige have fat i en møtrik jeg ved er M8.

Du skal slå et 8 mm gevind, der passer til det som din flow restrictor er udstyret med udvendigt. Dvs. du skal bruge en 8mm maskintap med en stigning på 1,25 mm. Forsøger du og lave et gevind med en anden stigning, passer de to ting jo ikke sammen.   

Du kan også bruge alm. gammeldags maskintappe, der fås i sæt af tre. Det hedder så en 8mm start, mellem og sluttap. 

En maskintap kan slå gevindet på en gang, uden du skal bruge tre forskellige som med maskintappene.

Håber det skrevne hjælper dig i dit valg.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skal bruge et 6.8 mm bor og så som skrevet en M8 snittap. De har netop en stigning på 1,25 mm Når du har snittap i hånden, holder du din gevind på siden af den, så kan du nemt se om det passer sammen, Det er ærgeligt at få lavet noget forkert. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

På nogle skydelære står det på bagsiden (flade stykke) hvilke bor der skal bruges til hvilken gevind) 



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for hjælpen! I byggemarkedet prøvede jeg ristrictoren (8 mm til 3 mm) på en M8 møtrik, den passede.

Så købte jeg M8 gevindtap og svingjern, og, det hele endte lykkeligt. Nu sidder der to restrictors i gruppehovedet af min espressomaskine Nuova S Oscar. Måske kan andre have gavn af samme tilgang.

Flot, så håber vi den "reducerede" kaffe kommer til at smage og behage.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis