Sølvfisk = fugt? Indvendig isolering

Hej LDS

I vores hus oplever vi hver dag i gennemsnit 2 sølvfisk. Jeg har læst, at hvis der er mange sølvfisk er det et tegn på et fugtproblem, men hvor mange er "mange"? Er vores ca. 2 om dagen et tegn på, at der er noget grueligt galt? Vi lufter ud 2x10 min om dagen med gennemtræk, men var ikke så gode til det helt i starten, hvor der var flere sølvfisk tilstede, nok 5-10. Antallet er dog faldet drastisk til de 1-2. Har også tænkt på, om det vi ser nu om dage kan være "de overlevende", men jeg har forsøgt at sprøjte lidt gift omkring listerne i et af rummene vi oftest ser dem, og efter 2 dage er de kommet igen.

Vi har ikke fundet andre tegn på, at der skulle være en fugtskade, men huset vi har overtaget har indvendig isolering, så alt ser jo fint ud på indersiden. Hvis jeg gerne vil undersøge om der kan være noget galt, jeg frygter at der kan være en sundhedsrisiko for familien herhjemme. Er den eneste vej kun at lave huller? Og risikerer jeg ikke at lave hul på evt. fugtspærrer mv.? Og hvis der ikke er noget tegn på det lige der hvor jeg laver hullet og tester, kan det i princippet være 50 cm til højre for hullet der er noget galt. Ved I om der findes en smart måde at undersøge det på, eller nogen som kan hjælpe med at undersøge det?

Håber I kan pege mig i den rigtige retning!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sølvfisk er ikke noget problem i de mængder, men er selvfølgelig en indikator for fugt.

Hvis dit hus er et ældre hus, hvor der er monteret forsatsvægge på ydervæggene, kunne det være en ide at få undersøgt fugtforholdene inde bag beklædningen, af en der ved hvad han/hun ved hvad der skal undersøges.

Risikoen er fugt, skimmelsvampe m.m.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis