Mindste højde på gelænder / værn?

Hej med jer.


Hvad er den mindste lovlige højde på gelænder / værn?

Eller rettere hvad var kravene i 2000?


Det drejer sig om indvendigt placerede og både vandrette og skrå ved trapperne. Og er der forske på hvilken højde der er modsat gelænderet?


På forhånd tak, mvh Njord


MVH Njord
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ifølge min tilstandsrapport,skal der være mindst 80 cm.målt til trin.Dit andet spørgsmål forstår jeg ikke rigtigt.


bh


Gelænderet skrå del er på min trappe er nok omkring 82 cm hvor det er mindst, altså ved trinnets front. 

Hvor er denne højde fastlagt? Jeg har tidligere fundet de 80 cm som et anbefalet mindste mål. 

Da mit hus har forskudte plan er der rum der ender åbent ud mod andre, og her er der vandrette gelændere. Og igen hvad er kravet til højden på disse gelændere.

Lidt billeder for at vise hvordan det ser ud:

Fra 1. sal og ned på mellemplanet er der ca 2,5 meter

Og fra mellemplanet ned til spisestuen er der ca 1 meter.

Hvad er højde kravet på gelænder her?


MVH Njord


MVH Njord

Prøv at gå ind på "Bolius",der kan du få et korrekt svar.Men ud fra dine fotos og angivelser,ser det hele korrekt ud.


bh

Som jeg husker det er det netop 80 cm, men der er andre krav, blandt andet må der ikek være mere end 11 cm imellem balystre. Det er det mål der forhindrer at et barn kan stikke hovedet ud igennem. Tilsyneladende dumper dit gelænder på det punkt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Forklaringen på min interesse for gelænder reglerne skyldes at jeg har købt et nyt hus. Eller rettere et hus fra 2001. Og her er jeg kommet til at se på gelænderet, der virker en kende lavt, og så huskede jeg der var nogle regler for gelænderhøjden, fra da jeg byggede en altan tidligere.

Og er det ikke OK iflg reglerne fra 2000/2001 så er der jo en potential sag for ejerskifteforsikringen.

MVH Njord


MVH Njord
Annonce

På Bolius har jeg fundet dette, men der er ikke nogen note om hvornår fra reglerne er gældende.

Desuden skives der BØR i teksten, hvilket ikke indikerer en lovgivning, men en hensigtserklæring (altså frivilligt). De 0,8 meter for trapperne er det ikke angivet hvor og hvordan det måles!

Mens bredden på åbningerne max må være 89mm, hvor jeg igen savner oplysning om hvornår denne regel er gældende fra.


Er der nogen der kan hjælpe med disse oplysninger?


MVH Njord .-) 


MVH Njord

På arbejde skal gelændre være mindst 1 meter høj, og der skal være sparkeliste, og knæliste. (det har vi studeret en del i)


Men hvordan det er privat ved jeg ikke, men det ville vel være fornuftigt, at reglerne var det sammen.


Vi prøver igen, i morgen --

Man kan sammenligne afsnittet om værn i bygningsreglementet for 98:

http://historisk.bygningsreglemente...id340/0/42

med det nuværende:

http://historisk.bygningsreglementet.dk/br15_03_id54/0/42

Som jeg læser det, har der været meget lempelige regler, da huset blev bygget - kan dog være det er nærmere beskrevet andetsteds i 98 reglementet. De yderligere krav kom umiddelbart med i 2008 reglementet.

Hej jenshøj.

Hvis dit link er det eneste der gælder i 2000 hvor byggetilladelsen formodentligt er udstedt (i brug taget i 2001) så ser det jo ud til at være lovligt, da det blev bygget og dermed også fortsat lovligt. Omvendt ser det ud til det henviste kun omtaler udvendige værn.....


MVH Njord


MVH Njord

Ikke bare udvendige værn, men værn hvor der færdes mange mennesker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis