Vedr. ny skillevæg af træ på parketgulv

Hej alle.

Jeg kan se at der allerede er et hav af indlæg omkring skillevægge, men jeg har ikke formået at finde endeligt svar på følgende.

Jeg skal bygge en 120mm skillevæg på 2 meter, ovenpå parketgulv der ligger på beton. Væggen går langs med gulvbrædderne og skal laves med træskelet og dobbelt lag gips, samt en skydedør som glider ind i væggen. Jeg vil desuden gerne have muligheden for at pille væggen ned på sigt, uden at det efterlader for mange skader.

Opmåling er gjort og planen næsten lagt, men jeg har lige et par afsluttende spørgsmål inden jeg starter:

- Jeg skal have skrue i gulvet 1 eller 2 steder. Er det rigtigt forstået at jeg her skal bore et hul i trægulvet der er større en skruen, for at give gulvet plads til at arbejde? Hvis det er tilfældet, kan jeg vel bare kan lave en prop af reservebrædder jeg har liggende hvis væggen skal fjernes?

- Jeg har bemærket at der er skum på bagsiden af de bjælker der ligger på gulv og mod loft når man bygger med stål. Skal jeg også lægge noget i mellem når jeg bygger med træskelet, og i så fald hvad? Jeg så i andet indlæg at der blev anbefalet gulvpap, men jeg forholder mig skeptisk, da jeg forestiller mig at det nedsætter friktionen og gør væggen mindre stabil i bunden.


Jeg håber I vil hjælpe, og takker på forhånd.


Venlig hilsen Johnny.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste vil være at skære en spalte i trægulvet så dit skelet til væggen står direkte på beton (med noget murpap mellem), men det gør det jo noget mere besvæligt når du river vægge ned igen, så det er du nok ikke interesseret i. 

Hvis du sætter skelettet oven på gulvet tror jeg ikke det gør nogen forskel om du laver større huller til skruerne eller ej, din væg vil presse ned på gulvet så det ikke kan bevære sig aligevel. Du skal derfor sikre dig at der er lavet plads til at gulvet kan bevæge sig ude vd væggene, under fodpanelet, ellers kan der opstå problemer med et at gulvet begynder at bule op. Hvis det sker må du pille fodpanelerne af og skære med en dyksav langs væggene.

Du behøver ikke at lægge noget mellem dit træskellet og gulvbrædderne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis