Billig alternativ flisebelægningen

Jeg vil lægge fortovsfliser (63 x 47 x 6.2 cm) som gulv i et værksted, og ude foran værkstedet.
Flisebelægningen skal holde til at man går på det, og en sjælden gang imellem kører noget ind som skal repareres (f.eks. bil).
Jeg ønsker et billigst muligt alternativ til den almindelige vejledning, og har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg håber i kan besvare:

Er bundsikringsgrus, stabilt grus, og afretningsgrus nødvendigt som underlag eller kan jeg nøjes med at fjerne muldlaget og lægge fliserne direkte på undergrunden?
Jordtypen på min grund er "Finsandet jord", (den næstmest sandede jordtype), og 20-30 cm nede er det rent sand.

Er det nødvendigt med pladevibrator eller kan jeg stampe underlaget med håndkraft eller vande det så det sætter sig?

Hvor store skal fugerne være med de valgte fliser?
Skal jeg købe fugesand eller bruge det sand som er under muldlaget (som før nævnt)?
Kan jeg evt. udelade fugerne?

Tænker i at de store fliser, den mindre belastning, og den sandede jordtype, kan kompensere for denne alternative fremgangsmåde?

Mange tak for hjælpen. Jeg ser frem til at høre jeres input.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg godt kan gå, men nok nemmest med et lille lag afretter sand.

Jeg ville ligge dem så tæt som muligt...


Vi prøver igen, i morgen --

Spørg dig selv, hvor ofte du vil lave jobbet om i stedet for.

Hvis du er villig til at skulle smide arbejde og penge efter det år efter år, så gør som du vil.

Ellers følg de normale anbefaliger. Bevares, ikke nødvendigt at sikrer til lastbiler, men når du skal have en bil ind engang imellem, så er du nødt til at gøre det som om det er køre fliser, og det kræver stabilgrus, afretter grus og fugesand.

Fugesand er ekstra finkornet, så de nemmere kommer ned mellem fliserne, og pakker tæt, hvorimod dit "jord sand" er forholdsvis grovkornet, og har svært ved at komme ned i fugerne og pakke sig tæt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis