SKAL der fliser på vådrumsmembran?

Hej,

Er igang med at renovere en lille badeværelse. Da det er under 3,25m2 skal alle vægge have vådrumsmembran. Min plan var at blot lade være fliser i brusehjørne og filt på resten af væggene. Men nu har jeg ladet mig fortælle, at vådrumsmembranen skal beskyttes hvilket kun kan ske med fliser eller linoleum (hvilket ikke er en mulighed ;) ). Jeg har svært ved at finde nogen steder, at det skulle være et krav med fliser. Nogen der kender til om det er en regel?

Hej, Er igang med at renovere en lille... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 22-01-2018 22:39:49

Når der anvendes en vådrumsmembran skal vådrumsmembranden sikres som du beskriver.

Og det skal være med fliser/linoleum? Kan du ikke hjælpe mig med lidt tekst om det?

Nu har jeg læst diverse artikler (igen) og synes kun at jeg kan finde frem til at der "kan/bør/fx" anvendes flisesystem i vådzonen. Som jeg læser folderen fra mba malermester side 18-19 er der en åbning for at kunne bruge fx maling i vådzonen (i mit tilfælde altså uden for brusehjørnet).

Jeg vil gerne gøre det ordentligt. Men hvor adskiller SBi anvisningerne sig fra "lov og regler"? 

Jeg er lidt rusten da det er en del år siden jeg beskæftigede mig med det (ca. 25 år siden). men som jeg husker det: SBI anvisninger er præcise "eksempler" på hvordan lovgivning  (BR KRAV) kan overholdes  - udføres arbejdet efter SBI anvisninger er man sikker på at løsningen kan godkendes som værende lovlig.

citat SBI 200 Vådrum:

"Denne anvisning beskriver, hvordan gulve og vægge i vådrum i nye og ældre bygninger kan udføres, bygningsreglementernes krav vedrørende vandtæthed og sikkerhed mod fugt- og vandskader er opfyldt."

Producenter og andre (som f.eks. Malermesternes forening) kan læse lov/BR igennem og lave sine egne løsninger som de så kan få udført test på af f.eks. ETA/Teknologisk institut - disse kan godt fravige/ligne SBI anvisnigner og du vil stadig kunne dokumentere lovligheden af den valgte løsning..

et eksempel er denne anvisning fra LIP

www.lip.dk/media/35825/vaadrumprojektering.pdf

Derfor mit råd om at kontrollere producentens anvisninger og evt. kontakte dem i tvivls tilfælde - her hjælper det hvis det er en dansk producent da deres produkter og anvisninger passer til dansk lovgivning på området.

f.eks. kan der stå i loven at de anvendte bygningsmaterialer skal yde tilstrækkelige beskyttelse mod vandgennemtrængning og overfladen skal kunne modstå den forventede mekaniske påvirkning uden skade på bagvedliggende bygningsdele. - BR besæftiger sig sjældent med konkrete mål/materialer da det vil afhænge af de valgte løsninger.

SBI 200 anvisningen forskriver løsninger....en leverandør kan godt sige at deres "hærdede spejlvæg med silikone fuger" også gør det samme som SBI eksemplets membran+fliser og hvis f.eks. de tester og dokumentere at det er korrekt så er det muligt for dig på en nem måde at dokumentere at løsningen er lovlig (altså hvis køber af din lejlighed eller teknisk forvaltning kræver dokumentation)

Du kan også selv læse lovtekster igennem, og lave dine egene løsning med glittede hår fra katte smurt i vandafvisende smør (ironi kan være brugt her)- men det vil så være dig som skal bevise den er lovlig iht BR og få løsingen MK godkendt af ETA (ETA står for European Tecnical Aprovement) - myndigheder skal ikke bevise den er ulovlig....hvilket for dig kan være både dyrt og besværligt.

ovenstående er blot eksempler da jeg IKKE har læst BR på lige præsist vådrums området for nyligt.

Hvis nogen mener det er forkert det jeg skriver så sig endelig til og korriger - dette er min fortolkning af hvad jeg igennem livet mener at have fundet ud af - jeg er ikke gud og ved derfor ikke alt 

Jeg har også et badeværelse under 3,25m2. Jeg påførte vådrumsmembran over alt selv over døren. Men har kun klinker på gulv og i niche. Væggene er sandspartlet og malet med vådrumsmaling - bum. Så er jeg dækket ind ift. sbi-200 som jeg forstod den. Da mit rum er lav belastet da jeg har vindue og fugtstyret udsugning.

Jeg ville ikke tage rådene alvorligt, fra en der mener at man kan sætte linoleum op i et vådrum. Han mente sikkert vinyl, men der er kæmpe forskel på de to materialer - og du kan IKKE sætte linoleum op i et vådrum.

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også