Jeg er lidt rusten da det er en del år siden jeg beskæftigede mig med det (ca. 25 år siden). men som jeg husker det: SBI anvisninger er præcise "eksempler" på hvordan lovgivning (BR KRAV) kan overholdes - udføres arbejdet efter SBI anvisninger er man sikker på at løsningen kan godkendes som værende lovlig.
citat SBI 200 Vådrum:
"Denne anvisning beskriver, hvordan gulve og vægge i vådrum i nye og ældre bygninger kan udføres, så bygningsreglementernes krav vedrørende vandtæthed og sikkerhed mod fugt- og vandskader er opfyldt."
Producenter og andre (som f.eks. Malermesternes forening) kan læse lov/BR igennem og lave sine egne løsninger som de så kan få udført test på af f.eks. ETA/Teknologisk institut - disse kan godt fravige/ligne SBI anvisnigner og du vil stadig kunne dokumentere lovligheden af den valgte løsning..
et eksempel er denne anvisning fra LIP
www.lip.dk/media/35825/vaadrumprojektering.pdf
Derfor mit råd om at kontrollere producentens anvisninger og evt. kontakte dem i tvivls tilfælde - her hjælper det hvis det er en dansk producent da deres produkter og anvisninger passer til dansk lovgivning på området.
f.eks. kan der stå i loven at de anvendte bygningsmaterialer skal yde tilstrækkelige beskyttelse mod vandgennemtrængning og overfladen skal kunne modstå den forventede mekaniske påvirkning uden skade på bagvedliggende bygningsdele. - BR besæftiger sig sjældent med konkrete mål/materialer da det vil afhænge af de valgte løsninger.
SBI 200 anvisningen forskriver løsninger....en leverandør kan godt sige at deres "hærdede spejlvæg med silikone fuger" også gør det samme som SBI eksemplets membran+fliser og hvis f.eks. de tester og dokumentere at det er korrekt så er det muligt for dig på en nem måde at dokumentere at løsningen er lovlig (altså hvis køber af din lejlighed eller teknisk forvaltning kræver dokumentation)
Du kan også selv læse lovtekster igennem, og lave dine egene løsning med glittede hår fra katte smurt i vandafvisende smør (ironi kan være brugt her)- men det vil så være dig som skal bevise den er lovlig iht BR og få løsingen MK godkendt af ETA (ETA står for European Tecnical Aprovement) - myndigheder skal ikke bevise den er ulovlig....hvilket for dig kan være både dyrt og besværligt.
ovenstående er blot eksempler da jeg IKKE har læst BR på lige præsist vådrums området for nyligt.
Hvis nogen mener det er forkert det jeg skriver så sig endelig til og korriger - dette er min fortolkning af hvad jeg igennem livet mener at have fundet ud af - jeg er ikke gud og ved derfor ikke alt