Hjælp til fjerne alger på fliser

Hej alle 

Jeg har en del beton fliser der er blevet helt grønne af alger , hvad har i af husråd og erfaringer til at fjerne det ? 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu i denne tid er det en fordel at sprede et par cm sand/grus ud over fliserne, og lad det ligge indtil man naturligt begynder at bruge haven igen (når varmen vender tilbage).
Det hæmmer alger og "snask" mellem fliserne, og giver dig rimeligt pæne fliser, når du så om nogle måneder fejer fliserne rene.
PS: Det skulle efter sigende også virke på flisepest.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nu har jeg 3 hunde og hvordan ville det så se ud indenfor med alt det sand de ville slæbe ind, så sand skal det ikke være, er der ikke nogle husråd der kan fjerne det, har hørt evt klorin kan fjerne det, men hvad har i ellers af råd ...? 

Der findes sikkert noget kemi/gift, men det ville jeg da være endnu mere nervøs for at bruge når vufferne render rundt.
Alger kommer jo i fugtigt klima, så ved at fjerne klimaet (tænd en sol) så har du fjernet livsbetingelserne     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja det er rigtigt nok, men i dagens Danmark er der ikke meget sol, så skal ha fundet en løsning som tager det og kan mindske det fremover , for de er helt grønne 

Hej

Som PinkHenrik skriver…

Det har jo været et meget regnfuldt og fugtigt efterår

Hvor magelig det ønskes eller Knofedt, der findes mange produkter hertil.

Alge behandling præventiv i okt – nov, AlgeFri N ProFF fra ecostyle el. andet fra byggemarkedet.

Få bund i det her i marts, april og klar til sommeren.

Rodalon (til udendørs brug) bland 1 dl. med 1 liter vand.

Brug skurebørste vædet i blandingen og skrub de algeramte områder.

vent en halv time og skyl herefter belægningen ren med en vandslange.

Når man snakker faste belægninger,

er plejen at belægningen bør jævnligt overfejes, 

her kunne der bruges vasket sand fra grusgrav el. stenmel.

Hvordan er faldet på belægningen?, kan vandet løbe af så belægningen tørrer op?

vender det mod nord? og ikke får meget sollys?.

God arbejds lyst

Annonce

Jeg var godt træt af at se på de grønne fliser, her for en måneds tid siden, jeg blandede vand og kaukisk soda, og kom det på fliserne, og skrubbede det lidt med en stiv kost, det virkede fint, de grønne forsvandt af sig selv, og så skulle det tilmed virke forebyggende...

Kattens poter led ingen overlast, men måske kattepoter er mere hårdføre end hundepoter ??


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-03-2018 22:22:10

Jeg var godt træt af at se på de grønne fliser, her for en måneds tid siden, jeg blandede vand og kaukisk soda, og kom det på fliserne, og skrubbede det lidt med en stiv kost, det virkede fint, de grønne forsvandt af sig selv, og så skulle det tilmed virke forebyggende...

Kattens poter led ingen overlast, men måske kattepoter er mere hårdføre end hundepoter ??

 

Kaustisk soda er det samme som NatriumHydroxid, som er den ene af to bestanddele i fliserens. Den anden er Kaliumhydroxid.

Hvis det er rent NatriumHydroxid, så skal du have gummehandsker, og briller på, da du kan blive blind hvis du får det i øjnene ;-)

Jeg tror det er bedst at købe fliserens (Borup f.eks.) det koster 50 kroner for en bøtte, hvor koncentrationen (under 10%) af ovennævnte af tilpas lav til at du ikke udsætter dig selv for unødig risiko.

Dansand har noget fugesand, hvor jeg ikke lige kan finde sikkerhedsdatabladet. Men de skriver selv der er noget mineral med høj ph værdi. På denne måde får de samme effekt som ovenstående, men i noget mindre koncentration.


Klor kan du også bruge, da det slår den meste levende ihjel - men det tror jeg ikke du må bruge, da grundvandet ikke har godt af klor.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Se denne fra Bolius:

https://www.bolius.dk/test-hvad-er-bedst-til-at-fjerne-flisepest-29315/

I deres begrænsede test vinder Borups Fliserens, da den også holder flliserne pæne året efter. Har selv testet det her i efteråret og efter man har behandlet, så går der altså lige nogle uger, inden det opnår maksimal effekt, men så er det også ret fint.

Jeg ville ikke udsætte mine hunde for kemikalier. Brug en NILFISK PATIOCLEANER.  ALTERNATIVT FEJE, FEJE, FEJE MED SKARPT SAND.

INGEBORG


Når lysten driver værket

Jeg bliver lidt modløs når så mange uden at blinke anbefaler kemi. Alle midler der i ovennævnte er foreslået har bivirkninger på både flora og fauna når de kommer ud i miljøet. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis