Billige regnvandskassetter til faskine?

Jeg skal lave en faskine som kloakmesteren har beregnet skal være 

Bredde: 0,5m
Højde: 0,8m
Længde: 15m

Altså ialt ca 6m3 

Hvis jeg skal anvende den typiske regnvandskassette fra Wawin (https://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Faskine-regnvandskassette--Wavin-Aquacell-regnvandskassette-190-liter-182597.html) skal jeg altså bruge ca 30 stk á 370 kr stk = 11.100 DKK

Findes det et billigere mærke end Wawin AquaCell?

På forhånd tak


 

Jeg skal lave en faskine som kloakmesteren har... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 24-01-2018 19:55:39

Hej.

I følge exponet så er det den lodrette flade mod jorden som giver den bedste nedsivning.

http://www.expo-net.dk/Standard/Pro...kiner.aspx  

Jeg kunne forestille mig at du ved at udforme din faskine med længere og smallere strenge vil kunne klare dig med mindre. Men hvad er det der skal nedsives fra det store rumindhold er det fordi det er en mega stor tagflade som skal kunne aflvere et skybrud?

 ja det kunne være en ide at lave en figur med flere sider end 4. 

Det er 200m2 tag og terresse der skal afvandes


/rasmus


 

Du kan få hjælp til dimensionering?   ved dem også. Det kommer jo osse an på hvordan jordbunden er og om man kan accpetere over løb ved skybrud. Men jeg synes det lyder overkill med 6m3 rumindhold.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Frank Chr. skrev den 24-01-2018 20:33:07

Der er vel ingen der ved sine fulde fem, som finder på at grave en faskine ned hvor der er trafik i fx. indkørslen, markvejen etc.   

Faskiner i marksten kan være udmærket, men de kan ikke indeholde særlig meget vand.  

 Det siger du, men der er nogen der ikke taenker over, at "lars tyndskid" har rettigheder til at koere igennem ens grund for at kunne tilkomme sine marker, og saa kommer der pludselig en udfordring der.

Eller ved brand, saa kan du have en brandbil eller lign. der kommer ind over din plaene for at assisterer i slukningen af naboens hus...

Derfor skal din faskine kunne holde til et stort tryk fra koertoejer.


 

Tænkte nu det var lidt mere smart at grave en faskine ned ved siden af markvejen eller indkørslen.

Hvis bønderne i dit område er som her hvor jeg bor, så skal de nok få kørt oven på din faskine, før eller siden.

Jeg har grund ud til en mark, jeg lavede faskine tæt på skellet, jeg valgte at lave den i marksten, fylder jo unægtelig en del mere, men det holder, også uden at grave ned til Kineserne.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Der er da noget galt med dimensioneringen: iflg. Wawin kan en enkelt kassette afvande ca. 30 m2. Jordbundsforholdene kan måske betyde en vis overdimensionering, men da slet ikke 30 kassetter, svarende til at afvande næsten 1000 m2 i gode jordbundsforhold.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det kan sagtens passe med de 6 kbm. Jeg har selv en på nøjagtig samme størrelse lavet med wavin kasetter. Min er dimensioneret til 500 kvm. Jeg har ringe jordbundsforholdene, hvorfor nedsivning er dårlig. Når man dimensionere skal man tage højde for en 5 års regn (afhængig af kommune) og yderlige en sikkerheds faktor for evt. fremtidig tilbygning osv. Man bestemmer ikke selv størrelsen fordi man syntes dit og dat og wavins  hjemmeside påstår deres faskiner kan afvande 30 kvm pr stk. Der er klare regler på området hvis man vil gøre det i villakvartere og opnå refusion af tilslutningsafgiften. 

Man kan købe nogle kassetter der er en anelse billigere, men ved wavin ved du hvad man får. Prøv kloakgods.dk. Gerne 80 cm jord over kasketterne, så man kan køre med gravemaskiner osv. hvis der en dag skulle blive det behov. 

Vigtigst af alt skal du bruge den rigtige geotekstil. Ikke bare en ukrudtsdug, da den stopper til. Den skal virke drænede. Og ja, de koster også lidt. Du behøves kun på sider og i top. Der skal også udluftning på systemet for ikke at danne overtryk. 

Det er et arbejde du ikke ønsker at gøre om så det er bare at få det gjort ordentligt fra start.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis