Gulvvarme blandeshunt

Hej,

Jeg har lagt gulvvarme i mit nye badeværelse på 9 m2, og for at få en problemfri regulering og ensartet temperatur på gulvet gjorde jeg mig ulejligheden at opbygge en blandeshunt efter Danfoss vejledning (
http://varme.danfoss.dk/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=2083 ) istedet for blot at montere en returtermostat.

Termostaten satte jeg på 20 grader og det giver en temperatur på 27 grader på gulvet (kan ses på termometeret monteret på fremløbet). Denne forskel kunne i og for sig være ligegylding selvom det er irriterende. Men nu hvor det er blevet koldere og jeg har skruet op for fyret er temperaturen på gulvet steget en 3-4 grader. Og det var jo lige præcis det der ikke skulle ske.

Ventilen er en ½" ventil (Danfoss) og er indstillet på 1. Gulvvarmeslangen er tilsluttet direkte til blandeshunten.

Er der nogle der har nogle gode ideer til hvad der er galt?

mvh
Jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
det er drøn ærgerligt, at tingene ikke spiller, når nu man mener man gør det rigtigt!
Har du husket en ventil med en termostat til at måle rumtemperaturen i badeværelset?
Jeg tror problemet ligger i ventilen på returløbet! Hvis du kigger på Danfoss specifikation, så står der at den anvendes på fjernvarmeanlæg med differenstryk på 0,1 bar ell. 1 meter vandsøjle. Det betyder ikke, at systemet ikke kan anvendes på centralvarme, men ventilen lægger altså en begrænsning. Hvis differenstrykket stiger over dette, kan ventilen ikke lukke. Problemet har antageligt været der hele tiden, men det bliver mere udtalt, da du hæver fremløbstemperaturen i systemet! Derfor sikkert også forskellen mellem den indstillede værdi og den faktiske!
Prøv at se om du kan lukke helt for gennemstrømning på ventilen! Det er ganske vist noget der tager et par dage at finde ud! Umiddelbart kan den sikkert godt, men trykvariationerne i systemet over f.eks. en uges tid, vil give dig en fornemmelse af om det er den.
Prøv evt. at sætte din kedelpumpe ned i hastighed og se om noget ændres ved gulvvarmen. Der er jo ingen grund til at have mere knald på den end højest nødvendigt!
Det kunne jo forklare problemerne. Og det bliver nok ikke bedre af at det ikke er en 3/4" ventil men en 1/2" ventil der sidder der.

Ventilen er magen til dem man køber til almindlige radiatorer (samme VVS nr.). Men for at gøre det hele rigtig godt har jeg jo indstillet den til det lavest mulige flow (1 ud af 7) før jeg satte termostaten på. Den indstilling skulle være rigelig til et så lille og velisoleret badeværelse.

Men denne indstilling giver vel også et større trykfald over ventilen. Og nu siger du at så kan den ikke lukke. Tror du det vil hjælpe at indstille ventilen til max flow? Og måske at montere en drøvleventil?

Jeg har før studeret gasfyret (Vaillant) men jeg har aldrig fundet cirkulationspumpen. Og gasfyret er det eneste i mit hus jeg ikke har lyst til at skille alt for meget ad. Men det kunne godt hænge sammen med det du siger. For når fyret tænder suser det af h... til i radiatorerne og når det slukker stopper det med at suse. Det er ligesom at pumpen kører hurtigere sålænge fyret også kører. Hvis jeg finder ud af lidt mere om fyret kan du så give et par tips?

mvh
Jens
Jeg er overbevist om, at ventilens størrelse (1/2" vs 3/4") ikke betyder noget her. Især fordi det i virkeligheden er termostaten, som ikke er stærk nok til at lukke ventilen i.
Hvis det er en væghængt gaskedel (Vaillant), er jeg overbevist om, at du ikke skal give dig til at pille der, netop fordi væghængte gaskedeler med lille vandindhold er meget afhængige af, at den cirkulerede vandmængde over kedlen er tilstrækkelig.
Hvis du har susen i rørene, kan cirkulationspumpen godt være for stor til dit varmeanlæg, men problemløsningen er som antydet ovenover ikke entydig. Pumpen i en såkaldt termisk let kedel, dvs. med meget lille vandindhold, er dimensioneret for kedlens skyld. Normalt tager man udgangspunkt i varmeanlægget og tryktabet ved en given ydelse/vandmængde. Men på lette gaskedler er det meget vigtigt, at vandet cirkuleres hurtigt henover brænderen... ellers koger den simpelthen!

Sidder din blandesløjfe koldt? Du kan godt risikere, at termostaten på ventilen reagerer lidt omgivelsestemperaturen, selvom dens reference kun burde være føleren på fremløbet! Hvis den sidder ved en kold dør, kan den måske påvirkes.

Jeg ville ubetinget starte med at åbne vandmængdereguleringen på ventilen helt op. Det betyder ikke en sk.. at du cirkulerer mere vand i den kreds, hvis du har nogenlunde styr på fremløbstemperaturen og iøvrigt har en rumtermostat på. Jeg tror løsningen ligger i samspillet mellem de 2 pumper og det faktum, at du formentlig har valgt en ventil med termostat til en type anlæg med et veldefineret differenstryk, som et fjernvarmeanlæg med differenstryksregulator jo er. Hvis du iøvrigt kigger igen på Danfoss hjemmeside, vil du også se, at FTC-elementet dvs. termostaten kun vises i et anlæg med trykdifferensregulator.

http://varme.danfoss.dk/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=2063

Det kan være Danfoss har et termostatisk følerelement, der kan lukke op mod større differenstryk- f.eks. RAVK, men jeg ved ikke om den passer på din ventil og dens føler skal sidde dykket i fremløbsvandet. Med lidt held kan du lege dig til en løsning, der dur.

god fornøjelse!
Hej vvs'er

Okay, vi lader kedlen være og sus i rørene har vi vænnet os til biggrin

Jeg har studeret Danfoss hjemmeside lidt (jeg har også mailet til dem men de har ikke svaret endnu).

RAVK elementet kunne måske være en løsning. Så kunne jeg bare købe en RAV 15/8 ventil til at montere den på. Men når man læser om elementet (
http://varme.danfoss.dk/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=1413 ) foreslår Danfoss selv en 3 vejs ventil når det er til gulvvarme. Men det vil jo være væsentlig nemmere for mig blot at udskifte den 2 vejs ventil jeg allerede har siddende. Så bliver det ligesom det de foreslår til varmtvandsbeholderen. Bortset fra at min ventil sidder på retur'en. Tror du det kunne være en løsning?

Eller det allernemmeste: At sætte en drøvleventil på lige efter pumpen. Så må jeg kunne justere den således at en del af trykfaldet ligger over den og ikke ventilen? Eller er jeg helt ude i tovene her?

mvh
Jens
I mine øjne skal du under ingen omstændigheder overveje en 3 vejs-ventil med en selvvirkende termostat. Dit princip nu er godt nok og du vil givet løbe ind i andre problemer med en 3 vejs-ventil!

Prøv f.eks. at se denne vejledning fra Wirsbo- den 2 vejs ventil med termostat kan klare op til 100 kPa = 1 bar i differenstryk. Kun for at demonstrere at systemet er rigtigt!

http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_40.pdf

Derfor hold fast i Danfoss og få en en ventil og føler, kan håndtere et større differenstryk.
Som udgangspunkt drøvler man for at fjerne overskydende vand ikke for at fjerne tryk! Tryk regulerer man med en trykdifferensregulator! Jeg tror det er skønne spildte kræfter at lege med en ventil til det... især forde jeg er overbevist om, at det er termostaten og ventilen, der er problemet !
Det var bare termostaten der var defekt! Det er jo ellers en rimelig simpel konstruktion (principielt), men det kan altså også gå galt her.

Jeg sendte en mail til Danfoss hvor jeg klagede min nød, og efter 4 dage uden svar ringede jeg til dem. Han beklagede at han ikke havde svaret på min mail (det mente han at han havde). Vældig flink fyr og han sagde at Danfoss rent faktisk havde haft problemer med at lige netop denne temostat tabte fyldningen. Så jeg skulle bare pille den af og få den ombyttet til en ny. Og hvis der var problemer med det skulle jeg bare sige at jeg havde snakket med ham.

Selve konstruktionen med RAN ventilen burde kunne anvendes i almindelige centralvarme anlæg, med mindre der var en meget kraftig pumpe. Differenstrykregulatoren var sat på fordi der ved fjernvarme kunne forekomme væsentlig større differenstryk end en almindelig kedelpumpe kunne skabe.

Så jeg fik den byttet hos www.vvs-eksperten.dk (ingen problemer overhovedet) og med den nye ser det ud til at fungere.

mvh
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis