El gruppe opdeling køkken.

Jeg er (stadigvæk) igang med at tænke over mit el i kælderen. Jeg har følgende udfordring: Der er bygget et "nyere" køkken og man har valgt at trække strøm dertil ved at føre kabler under køkken i kælderen og op til stikkontakter osv. Denne løsning er ikke ret køn og der sidder 4 samledåser i kælder. Min plan er at få det hele rillet ind, men så begynder problemerne. Jeg kan læse mig til at i en køkken skal der være minimum 3 stikkontakter fordelt på mindst 2 grupper. Det er der på nuværende tidspunkt ikke. Opdelingen er som følger:

1 Gruppe 16 ampere. Kabel trukket til ovn samt vaskemaskine/tørretumbler (disse står i kælder)
1 Gruppe 16 ampere. Kabel trukket til under vask i et kraftstik som bruges til opvaskemaskine
1 Gruppe 10 ampere. Kabel trukket til 4 stikkontakter i køkken (samt 1 stikkontakt i kælder under køkken) (1 stik bruges til kaffemaskine. 1 stik bruges til køleskab. 1 stik bruges elkedel osv. 1 stik bruges ikke det sidder ikke vældig tilgængeligt. 1 stik i kælder bruges ikke.

Som jeg ser det er installationen ikke lovlig da stik ikke er fordelt på 2 grupper. Dette har jeg ikke noget problem med da det virker. Jeg går ud fra at det var lovligt ved udførelsen. Har kigget el rapport og der står ved køkken mht opdeling af 2 grupper. Ikke relevant.

Følgende spørgsmål.

1. Hvor meget skal der ændres før installationen bliver ulovlig. Må man f.eks udskifte kablerne som jeg tænker skal forlænges for at kunne rille kablerne ind i kælderen.

2. Kan jeg for at "lovliggøre" installationen ved at få lavet en ny gruppe (13 ampere ) med 2 stikkontakter som bruges til opvaskemaskine samt køleskab. (dvs der ville være 3 stikkontakter i køkken på en gruppe, og 2 stikkontakter kun til opvaskemaskine og køleskab)

3. Må man gerne "koble" flere stikkontakter på de kabler der går igennem kælderen som man har gjort?

Mvh


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1) Du må ikke som privat ændre på installations kablerne, det skal der en autoriseret trikker til. At mange så trækker kablerne selv, og lader trikker forbinde er en anden side af sagen, men de fleste elektrikkere vil hellere selv trække og forbinde, da de så har styr på hvilke ledninger er hvad, og det koster nogenlunde det samme.

Du kan i stedet for fræse tom rør ind, som gør det nemt for elektrikkeren at trække de nye kabler, og de er så klargjort relativt nøjagtigt til hvorhen kablerne skal gå.

2) Ja. Stærkstrømsbekendtgørelsen siger bare at der skal være mindst 3 stikkontakter fordelt på mindst 2 grupper. dvs. hvis den ene stikkontakt bliver forsynet af kraft-stikket til komfur, opfylder det også reglerne.
Men vil klart tilråde dig, hvis der skal laves nyt el til kabyssen alligevel, at lave det som følger:

3x16A kraft gruppe til komfur og ovn

1x13A gruppe til opvaskemaskine + "løs stikkontakt"

1x13A gruppe til el-kedel + løst

1x13A til lys og div. løse ting som f.eks. røremaskine og kaffemaskine

1x13A til microbølgeovn + løst/lys

Denne konfiguration er så du har kapacitet nok til at trække diverse store forbrugere samtidigt, så du ikke knalder sikringerne alt fordi du lige vil koge vand samtidigt med du brygger kaffe f.eks.

Men du har nok i at have 1x13A til "alt det løse" og så 3x16 der også trækker 1 stikkontakt, så er loven opfyldt.

3) Ja.


 

Det er naturligvis korrekt som Steensen beskriver. Men det behøver du ikke bare fordi man i kælderen trækker et nyt og pænere placeret kabel. Det gælder naturligvis ikke hvis du ny renoverer dit køkken.

Og ja der må gerne være andre stikkontakter og lamper på de samme grupper. 

Kravet har i mange år været 1 lysgruppe for hver påbegyndt 50 m2 i boliger. Det vil sige at et hus på 110 m2 skal have 3 grupper. Og stikk. i køkken skal fordeles på 2 af dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil bare tilføje at du skal sørge for at få lavet nok stik, har selv 5 (ud over dem til hårde hvidevare) i mit køkken og det er for lidt.

blender, saftpresser, elpisker, brødrister, toaster, elkoger, elkniv, æggekoger, røremaskine, chokoladesmelter, kaffemaskine, vaffeljern...

12 stikkontakter skal du have ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak for de fine svar. Jeg er blevet lidt klogere.


perhans skrev den 23-01-2018 15:44:25

Vil bare tilføje at du skal sørge for at få lavet nok stik, har selv 5 (ud over dem til hårde hvidevare) i mit køkken og det er for lidt.

 Jeg har ingen planer om at ændre på den eksisterende installation i selve køkkenet. Det må komme en dag hvis vi skal have det pillet ned. Jeg vil bare gerne af med de synlige kabler i kælderen :-) (det er i øvrigt et meget lille køkken, de 3 tilgængelig stik vi har er rigeligt)

Annonce
christiannielsen skrev den 23-01-2018 16:26:29

blender, saftpresser, elpisker, brødrister, toaster, elkoger, elkniv, æggekoger, røremaskine, chokoladesmelter, kaffemaskine, vaffeljern...

12 stikkontakter skal du have ;-)

 Sikke da en menu det bliver

Steensen skrev den 22-01-2018 12:56:15

2) Ja. Stærkstrømsbekendtgørelsen siger bare at der skal være mindst 3 stikkontakter fordelt på mindst 2 grupper. dvs. hvis den ene stikkontakt bliver forsynet af kraft-stikket til komfur, opfylder det også reglerne.

Faktisk siger den, at de skal være fordelt på 2 lysgrupper. Så det går ikke, hvis en er trukket fra en kraftgruppe. Her ud over skal det være 3 disponible stikkontakter. Stikkontakter til køleskab og andre stationære brugsgenstande tæller ikke med.

Dvs. i forhold til spørgers punkt 2, så vil det ikke lovligøre installationen at lave en ekstra gruppe til køleskab og opvaskemaskine.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis