lak

Hej alle


Skal til at lakere et plankebor af ask. vil gerne have det bliver pænt.

Har hørt at man skal gøre træet frugtigt, lade det tørre, slibe igen og så lakere.

Er der noget om det ??

Hvad er bedst at lakere med fin rulle eller pensel ??


vh CL


C/L
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er rigtigt at du ved at fugte træet får strukturen til at rejse sig, og derefter kan du slibe det endnu glattere.
Du kører det bare over med en hårdt opvredet klud, venter en time, og sliber i årenes retning med meget fint sandpapir. Du kan godt gentage behandlingen flere gange, men finere og finere sandpapir.
Træet skal have mindst et par døgns tørretid ved stuetemperatur, inden du begynder at hælde lak på.
Jeg ville bruge en kombination af rulle og lakpensel, forstået på den måde, at de første 2-3 lag bliver lagt på med rullen, og derefter sliber du let for at fjerne alle "bulerne" som rullen efterlader. Så den sidste gang lak, bliver lagt på med rullen og så "slettet" med pensel (der også er mættet med lak), så du undgår de små "bobler" som rullen efterlader.

Husk nu tørretid er ikke det samme som hærdetid... så der kan gå rimelig langt tid inden lakken er hærdet helt op (testes ved at presse en negl i lakken, hvis den sætter et mærke er lakken ikke hærdet)
Held og lykke med projektet    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

tak for svar


C/L
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Skal lakken være helt hærdet, inden jeg lakere på den igen ?

Bordplade skal ca have 6 lag


C/L

selvfølgelig afhængig af din lak-type , men vent til dagen efter ............

og så ville jeg forslette med pensel hver gang jeg lakerer for ikke at skulle slibe for meget til sidst ..............



....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Nu har jeg kun lavet et lak arbejde (hvor det skulle se godt ud) og her gik jeg med seler og livrem, så jeg ventede til det var hærdet inden jeg gav det næste lag.
Måske var det overkill, og jeg snød da også lidt i starten, da jeg påførte 2-3 lag rimeligt hurtigt efter hinanden .
Først derefter lod jeg det hærde inden jeg sleb og så gav yderlige 3 lag, med hærdning og slibning i mellem.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Da jeg arbejdede som møbelsnedker, da kogte vi vandet først for at undgå evt. urenheder som kunne give misfarvning. Dernæst fik det så meget vand, at det var godt fugtigt over det hele. Kan med fordel gøres mens vandet stadig er varmt/lunkent, da fugten så forsvinder hurtigere. Det skal også siges, at generelt vandede vi kun, når der efterfølgende skulle bejdses, idet bejdsen også var meget tynd og kunne få træet til at rejse sig. Når man så lige skulle mellemslibe var det ikke smart, hvis træet havde rejst sig.

Ved alm. lakarbejde blev der ikke vandet først - men det vil ikke skade noget.

Husk at slibe mellem hver lakering. Hvis du giver den flere lag inden slibning, risikerer du, at der kan være blevet så store ujævnheder, at de kan være svære at slibe væk.

Mellemslibninger kan med fordel laves med en rystepudser med sandpapir som min. har finhed 240.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også