Fugt på væg og panel - nogle forslag?

Hej gør-det-selv-folk, 

Jeg har fornyligt overtaget en andelsbolig, som befinder sig i en bygning fra 30'erne. 

Når man overtager sådan en bolig, betyder det også, at man løbende opdager fejl og/eller mangler. I den forbindelse har jeg bemærket at fodpanelet i mellemgangen skaller af samt buler en smule ud. Min første tanke er, at det må være fugt. Og i det jeg begynder at slibe maling af, kan jeg se, at træet ikke er tørt, endda grænsende til det fugtige. Desuden opdager jeg, at der er et problem med væggen bagved tapeten. Tapeten løsner sig uden problemer, hvilket så også skyldes det bagvedliggende problem. Fugt. Heldigvis er det pt. kun et afgrænset område.  

Jeg har nu behandlet området med Rodalon for at få gjort bugt med lugten. Men hvad skal næste skridt være?

Her er det værd at nævne, at mine gør-det-selv-evner er relativt begrænsede, og derfor sætter jeg pris på den hjælp, jeg nu kan få herinde. Jeg ved godt, at det nemmeste og dyreste ville være, at kontakte en tømrer, men jeg vil gerne lige afdække mulighederne herinde forinden.  

Kan jeg løse problemet selv? Hvordan undgår jeg, at fugten spredes? Skal fodpanelerne udskiftes? Og kan problemet afhjælpes ved blot at lufte ekstra meget ud?

Ser frem til at høre jeres kyndige bud.

Pft.

Hej gør-det-selv-folk,  Jeg har fornyligt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Karl Smart,

Ren interesse, hvordan vurderes det om en fugtskade er af nyere eller ældre dato? Fx hvordan vurderer jeg, hvornår denne fugtskade omtrent er opstået?

Pft.

Enig med karl smart, udluftning alene på denne årstid er ikke nok, der skal varme til, skrue op for varmen i rummet, det må gerne blive godt lunt, så tørre det hurtigere, også lufte ud et par dagen om dagen. har du en ventilator kan du evt sætte den til at blæse på det, så går det lidt hurtigere..

men du skal stadig lige have kigget om der er fugt ned bag panelet, hvis det ikke bliver fjernet vil det bare komme igen.

Du skal ikke hive gulvbrædder op, det kan hurtigt blive dyrt at få lavet, men fodpanelet burde kunne pilles af, det sidder nok bare med nogen søm ind i væggen, det skal nok have noget maling bagefter, men det skal det alligevel efter den vandskade.

Hej Pizzabager,

Tak for dit gode input.

Jeg har allerede sendt en mail til 3 Byggetilbud for at indhente tilbud til opgaven, og i håb om at det ikke bliver en dyrere opgave at løse.

Lige nu vil jeg så sørge for at tørre området, og samtidig undgå at gå i panik

Ssivertsev skrev den 22-01-2018 11:51:29

Hej Pizzabager,

Tak for dit gode input.

Jeg har allerede sendt en mail til 3 Byggetilbud for at indhente tilbud til opgaven, og i håb om at det ikke bliver en dyrere opgave at løse.

Lige nu vil jeg så sørge for at tørre området, og samtidig undgå at gå i panik . 

 Det her er en lav det selv side.. men hvis du vil få andre til at lave det er du da velkommen, men burde nu ikke være nødvendigt.

Hej Pizzabager,

Problemet er, at jeg har ret så begrænsede gør-det-selv-evner. Jeg kan sagtens fjerne et træpanel, men hvis problemet viser sig, at gå ind under gulvbrædderne, så kommer jeg til kort.

Hvis du har en tjek-liste (arbejdsliste), jeg kan arbejde ud fra, såsom: "først fjerner du træpanel. Hvis fugten fortsætter nedenunder gulvet gør du dernæst...."
Så kan det sagtens være, at jeg tør at hoppe ud i det selv. Så deler jeg gerne et før og efter billede af stolthed som en bonus .

Annonce

Det er ikke en skade der er opstået på en eftermiddag , ikke med den størrelse . det du har brug for er ikke en tømrer , men en advokat , sælger må have kendskab til fugtproblemet.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Med den form plamagen har kan jeg ikke forestille mig at det er noget som trækker op i væggen nede fra. Det ligner mere at noget, dvs. et utæt vandrør, afgiver vand inde i væggen som så løber ned.

Der skal en VVS'er og måske en advokat til. 

Hej ClausKM,

Tak for dit indspark.

Jeg har nu svært ved at forestille mig, at det skulle være et utæt vandrør eller vand som løber inde bag væggen. Væggen er nemlig, som den står lige nu, tør. Den er ikke fugtig. Det er derimod fodpanelen. Jeg har lige akkurat slibet malingen af panelet langs væggen, og her var der et af stederne vand inden under malingen. Det gør mig noget bekymret. Og derfor går min bekymring på, at det er noget som kommer nede fra gulvet. Så planen er, at jeg river træpanelerne af. Så må jeg se, hvad der er inde bag.  

Det kan måske være en forklaring at træ binder mere vand end murværk. Et eller andet sted må vandet i hvert fald komme fra. Dårlig udluftning giver jo ikke sådan en drivvåd plet et enkelt sted på en indvendig mur.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også