VVS-spørgsmål + måske flytte afløbs- og vand-slanger i køkken?

Hej alle,

Jeg er i gang med af udskifte køkkenvaske-skab + nye køkken-bordplader, se billede herunder:

Billedet kan godt "snyde" lidt. Et sådant underskab (HTH) er indvendigt ca. 56,5 cm i bredden og ca. 54,5 cm i dybden, men afløbet og vand kommer ikke op bagerst fordi der er lavet et lille aflangt rum bagerst, til at lægge vand- og retur-slanger til opvaske maskine ind. Dvs. normalt kan man slet ikke komme til at se disse slanger, eneste måde dette kan lade sig gøre på, er at hele bordpladen+vasken skal af og det er så sket her (fordi jeg alligevel skifter ny bordplade og vask).

Mit problem er at jeg helst vil have afløbet helt om i den ene side (når jeg nu ikke kan få det helt om bagved pga "rummet" til slanger) - f.eks. helt over til venstre. Jeg har taget et par billeder, se f.eks. dette billede af rørene i midten af der hvor vaskeskabets gulv kommer til at være oven over:


Jeg opdagede at der lå en del vand nede på betongulvet under trægulvet. Før jeg fik den gamle vask+bordplade + det gamle vaskeskab ud, kunne jeg ikke se det jeg nu ser. Afløbet er nu renset og det virker tørt. Mine spørgsmål:

1) Er det besværligt at flytte afløbet + måske de 2 blå slanger så de kommer op i siden af det nye vaskeskab (f.eks. venstre side, væk fra opvaskemaskinen), sådan at der f.eks. kommer plads til "HTH affaldssystem til sidemontering, 2 spande a 10 liter med låg" i højre side? Det skal siges at VVS'eren som var her, var ikke glad for at save i gulvet - men er man forsigtig og checker at man ikke saver ind i rør/ledninger, kan det vel lade sig gøre?

2) Må man godt "udvide" hullet, skære lidt i gulvet, så det dels er lettere at kigge ned under gulvet og se om der ligger vand andre steder? Må man selv eller er det kun VVS'er/tømrer/håndværker der må? Når det nye vaskeskab kommer tilbage, vil man alligevel ikke kunne se hullet igen, da det nye vaskeskab placeres ovenover... Så hvad siger/syntes i?

3) Må man godt lave det sådan at bundpladen i skabet kan skrues op, UDEN at man skal have hele bordpladen og vaskeskabet ud, før man kan komme til at se om der f.eks. ligger vand på beton-gulvet? Det vil jeg klart foretrække - jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor det ikke er gjort, er der nogen fornuftige bud udover tilfældigheder, f.eks. lovkrav om hvorfor dette ikke blev gjort, mon?

4) (billedet herover er taget LIGE efter at der blev åbnet op, det er tydeligt at der er vand på betongulvet).... Først troede VVS'eren som var her, at faldet på afløbet var lavet forkert, fordi vi kunne se vand i afløbsrøret og vi begyndte at tale om bag-fald, byggesjusk og en evt forsikringssag... Jeg fik opfattelsen at en "skjulte rør"-forsikring godt ville dække, hvis det ikke var til at komme til og se fejlen normalt og det er jo netop sådan det var - at hele bordpladen skulle af + vaskeskabet ud, før man kan komme til at se at der lå vand på betongulvet...

Vi snakkede om at HVIS faldet var forkert, blev det nødvendigt at få gulvet op og justere højden på afløbet under gulvet. Men så opdagede vi at afløbet "blot" var stoppet længere henne og skyldning + en spiral rensede afløbet - heldigvist. Nu tænker jeg på at lave bundpladen så den kan skrues op (eller måske med en lille lem eller lignende, så man kan kigge ind og se om der ligger vand) - ville i gøre det så man kan åbne og servicere og kigge - eller ville i gøre det ligesom før, hvor hele bordpladen + vaskeskabet skal fjernes, før man kan komme til og kigge ind her? Hvorfor ville i gøre som i ville? Jeg er meget i tvivl, men kunne faktisk rigtigt godt tænke mig en form for service-lem eller skruer til bundpladen, så jeg kan checke om det nu er helt tørt under trægulvet (og under vaskeskabet, som er over trægulvet)...? 

5) Hvor længe holder sådan nogen rør og samlinger egentligt? Hvis gulvet er helt lukket af, hvordan opdager man så en anden gang, f.eks. efter 20 år, hvis der er en lækage så der ryger vand ud på betongulvet under træ-gulvet?

Håber nogen vil svare med jeres ideer/forslag/erfaring, så jeg får lavet den/de bedste løsning(er), nu hvor katten er ude af sækken og jeg har nogen dage, før det hele bliver lukket til igen!


mvh

Martin



Her er min signatur...
Hej alle, Jeg er i gang med af udskifte... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan låne en "feincutter" kan du save helt ind til bagvæggen. 

Fik sendt for tidligt. 

Hvis du laver hullet helt ind til bagvæggen kan du løsne de to bøjler og skrue dem fast på væggen. 

Så kan du lave en ny plade med huller til slanger og afløb, det kan gøres rigtigt pænt, og du får meget bedre plads i skabet. 

akselj skrev den 28-01-2018 17:45:31

Hvis du kan låne en "feincutter" kan du save helt ind til bagvæggen. 

Sådan en har jeg også, men gulvet er lidt tykkere og hårdere end den normalt er beregnet til (den kan dog godt klare det). Men: Uanset hvad tror jeg ikke at jeg kan komme langt nok ind, til at få flyttet spændebåndene på betongulvet.

Jeg mener at det virker fuldstændigt som om at man har lavet spændebåndene før man lagde gulv og før køkkenet blev lavet. Og derfor kom rørene så tilfældigvist op, næsten i midten af skabet i stedet for bagerst - håndværkerne har ikke tænkt sig ordentligt om, eller lavet fejl i sin tid, tror jeg.

Hvis du laver hullet helt ind til bagvæggen kan du løsne de to bøjler og skrue dem fast på væggen. 

Det lykkedes mig faktisk at løsne alle 4 skruer med nuværende hul (måtte skrue skævt og meeeeget langsomt med især den ene, men rawplugsene var lidt bløde og gjorde at jeg godt kunne holde skruetrækkerne lidt skævt og det lykkedes tilsidst.


Så kan du lave en ny plade med huller til slanger og afløb, det kan gøres rigtigt pænt, og du får meget bedre plads i skabet. 

Ja, helt enig. Jeg tror dog at slangerne må ende med at ligge løst på betongulvet og jeg tager nok begge bøjler helt op og alle 4 skruer, da de ligger "for langt fremme"... Herunder er vist status på nuværende tidspunkt. 

PEX-slangerne ligger nu helt "døde"/slappe efter skruerne og bøjerne i betonen ikke holder dem fast længere.

I morgen efter arbejde har jeg tænkt mig at save en ekstra stor firkant ud (markeret med rødt til højre) som gør at jeg kan sætte underskabet/vaskeskabet fast og så kan jeg kigge ned og arbejde og montere 2x 45 grader knæk + "forlænger" til at flytte afløbet lidt baglæns op i skabet. Og så vil jeg tænke lidt over hvordan jeg fæstner PEX-slangerne til skabet.... Det er jo et træskab... Tilsidst, er min plan at lægge den udskårne firkant (vist med rødt til højre i billedet) tilbage igen og afslutningsvist lægge en plast-indsats ovenpå, dog skal der saves en smule til rørene som så vil være bagerst i skabet....

Jeg har overvejet om jeg gider at lave en "service-lem" (med hængsler) som gør at den røde træ-bunds-firkant (billedet til højre) kan skubbes til siden og sidder hængslet fast i den ene side - men den kan vel ligeså godt ligge løst på bunden af skabet... Med en grå HTH-indsats ovenpå, vil man normalt ikke kunne se ned - og er uheldet ude, er det utroligt rart at kunne kigge ned og se om der f.eks. løber vand ud eller let at kunne komme til opvaskemaskine-slanger som så er skjult i soklen...

Jeg vil ikke fortryde det her, selvom jeg bruger en del timer på det - jeg er rigtig glad for at være i gang med det :-)


Her er min signatur...

Hej,

Lige et opfølgende spørgsmål, se venligst billede herunder:

Jeg er tror måske at VVS'eren har bundet mig en historie på ærmet: Han siger at den plast-dims der ses herover kun er til stålbordplader. Det står der bare ikke noget om i Grohe-brugsanvisningen. Bør jeg skille det ad og sætte den plast-dims ind, som vist i vejledningen?

Hvorfor står der ikke det med stålbordplader, hvis det var rigtigt i vejledningen?



Her er min signatur...

Det er rigtig nok, at støttebøsningen er til fastgørelse i stålplade. Hvis vasken er med hul til armaturet, skal du bruge støttebøsningen, fordi det er det samme som fastgørelse i stålplade. Har du plads, kan du også bruge den i en træbordplade.


fase
Annonce

Det er en træbordsplade, hvor hullet og armaturet sidder i. Selve vasken sidder ved siden af. Jeg undrer mig bare over at de skriver det i vejledningen, altså at den plastic-dims er "optional" eller kun nødvendigt til stålplader. I stedet skriver de i vejledningen af for max 45 mm bordplade skal man bruge den, men ikke hvis bordpladen er max 60 mm (det er det man kan se fra billedet jeg har uploadet fra tidligere indlæg). 

Jeg tror måske pladsen er lidt trang. Jeg kan dog ordne det, da bordpladen stadigt sidder løst og jeg kan nok godt skubbe det hele ind imod "forsiden" så der bliver mere plads. Tilgengæld mister jeg lidt plads af "bordpladens udhæng" på bagsiden. Men det lader til at jeg har fået den rigtige forklaring, tusind tak for det.

Tilbage er kun at jeg syntes at VVS'eren har sat rørene lidt dumt. Men nu hvor jeg har set hvor enkelt det er at flytte/sætte vinkler på 50 mm afløbsrør kan jeg måske nok selv flytte afløbet en 10-20 cm op i venstre bagerste hjørne (i stedet for nu i midten, VVS'eren brugte noget der ligner denne her: https://www.silvan.dk/purus-jotifle...00-8431306 ). Jeg tænkner på istedet at bruge 2x45 grader bøjninger + flytte afløbet helt over til venstre (det kræver et længere stykke end den jotiflex-bøjning kan gøre alene)...

Det vil jeg tænke over. Tusind tak, S. Fabrin!

mvh. Martin


Her er min signatur...

Jeg ville nok, for at få så få samlinger som muligt, bruge en 90°bøjning i stedet for to 45° vinkler. Du bør også være opmærksom på, at der er forskel på en vinkel og en bøjning. Forskellen er radius i bøjningen, sådan at radius er større i en bøjning end i en vinkel. Det betyder, at bøjningen ikke stopper så let til som en vinkel. du kan lettest se, hvad jeg mener, når du står med de to ting i hånden.


fase

Ja, jeg har vist forklaret det lidt dårligt... Problemet er at en 90 grader bøjning ikke er nok alene, fordi den har en så lille radius, der mangler nogen "lige forlængere", både vandret (flytte bagud i vaskeskabet) og lodret (flytte fra beton-gulv-niveau og op i vaskeskabet). Så alternativerne er: 

1) Uændret med lige stykke (vandret forlænger) + jotiflex bøjning + lige stykke opad eller

2) 45 grader + lige stykke (skævt opad) + 45 grader (til at komme lodret op til slut) eller

3) lige stykke (vandret) + 90 grader + lige stykke (lodret)

Uanset hvad, ender jeg vist med ca. 3 stk/samlinger... Og her foretrækker jeg umiddelbart en "blød" bøjning, dvs. 2x 45 grader bøjninger i stedet for en skarpere 90 grader bøjning... Min tanke er at med stor radius er vandhastigheden størst. Med en mindre radius på 90 grader, vil vandet "bremses op" når det kommer ned og rammer en lille 90 grader bøjning... Det gode er at jeg nu kan se ind, jeg har lavet en slags "service-lem" så jeg altid kan holde øje med om noget bliver utæt, vand der ryger ved siden af osv... Jeg er utroligt glad for det her nu, ift. det tidligere hvor forstoppet afløb var et "skjult" og utilgængeligt problem... Er meget glad for jeres hjælp, jeg kan varmt anbefale andre også at få lavet en slags "lem" hvis i kommer ud i et lignende problem. Dæk af med plast-indsats, det er den løsning man ikke har gidet lavet her, men nu har jeg gjort det...



Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis