fibergips på stålreglar

Skal snart montere fibergips til vådrum. 

Som jeg ser det hjælper gipsplader meget til afstivning af stålreglar, i modsætning til reglar i træ som i sig selv er ganske stive. 

Men hvordan er det når jeg sætter fibergips op, laver vådrumssikring og monterer klinker. Kan jeg godt gøre det uden at der er sat gips op på den anden side af stålreglarne? Vil væggen være stiv nok til det?

Jeg tænker mest hvis jeg vælger at bruge et lag 15mm fibergips retkantet og limet. Om limningen vil være stærk nok.

Tom

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Godt spørgsmål. 

Personligt har jeg altid kun monteret fibergips på træ. Det føles mest rigtigt. 

Jeg kunne godt frygte at stålet ville blive noget blafre værk. Men det er kun en følelse jeg har!


Elektronikteknikeren
Tomder skrev den 20-01-2018 17:45:31

Skal snart montere fibergips til vådrum. 

Som jeg ser det hjælper gipsplader meget til afstivning af stålreglar, i modsætning til reglar i træ som i sig selv er ganske stive. 

Men hvordan er det når jeg sætter fibergips op, laver vådrumssikring og monterer klinker. Kan jeg godt gøre det uden at der er sat gips op på den anden side af stålreglarne? Vil væggen være stiv nok til det?

Jeg tænker mest hvis jeg vælger at bruge et lag 15mm fibergips retkantet og limet. Om limningen vil være stærk nok.

Tom

 Har aldrig brugt fibergips til badeværelse, men skillevægge imellem vores værelser er 50mm stålskelet cc45 med 15mm fibergips. Jeg satte kun den ene side på af gangen, lavede internet og teleledninger, elektriker kom og trak strøm, jeg isolerede og satte den anden side på til sidst. Jeg var på ingen måde i tvivl om det var en yderst stærk væg selv med kun 1 lag fibergips. Stålet er blot noget til at holde pladerne sammen, styrken og stivheden findes i selve pladerne. 


Henrik

 

Tak for svarene.

Bare for at være på den helt sikre side ender jeg nu sikkert nok også med at lave det i 2x12.5 mm fibergips. Men jeg overvejer da godt nok stadig 15mm

Bliver i øvrigt lavet på 95mm stål reglar, afstand cc 30 cm. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis