1,5mm2 kabel sløjfet videre til ovn fra 2,5mm2 med 16A sikring

Hej

I vores nybyggede rækkehus er jeg kommet i tvivl om den elinstallation, der er lavet til ovnen er forsvarlig og lovlig. 

Der er til en samledåse, i skabet under kogepladen, trukket et 5x2,5mm2 kabel fra eltavlen, som er sikret med 16A. Fra denne samledåse er der så trukket et 3x1,5mm2 kabel, under gulv, til højskab til ovnen.

Samledåse under kogeplade:

Samledåse ved ovnen:


Så vidt jeg har lært, så må der ikke trækkes 1,5mm2 kabler på en 16A sikring, da der er risiko for at kablet bliver for varmt (brandfare)?
Og så kræver ovnen jf. manualen 16A, og har en effekt på 3.680W. Almindelig beregning afgør hurtigt, at ovnen godt kan trække den effekt gennem 1,5mm2 kablet, men kablet er jo ikke lavet til det.... ? Ligeledes er tilledningen til ovnen også 1,5mm2.

Jeg håber, at I kyndige lav-det-selv eksperter kan hjælpe mig med, hvorvidt jeg skal have lavet en reklamation overfor entreprenøren der har bygget huset :)

På forhånd tak.

Mvh
Simon

Hej I vores nybyggede rækkehus er jeg kommet i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har også selv haft om dimensionering og arbejdet med dette.

Nu spørger trådstarter om det er lovligt at forsikre en installation udført 1,5kvt kabel med 16A og her må svaret være nej. 

At det så i praksis fungerer udemærket,  og at han sikkert kan tilberede en flæskesteg i sin nye ovn uden problemer er så en anden ting! Den dag han sælger sit hus, får han en anmærkning i elrapporten. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 20-01-2018 14:21:10

Jeg har også selv haft om dimensionering og arbejdet med dette.

Nu spørger trådstarter om det er lovligt at forsikre en installation udført 1,5kvt kabel med 16A og her må svaret være nej. 

At det så i praksis fungerer udemærket,  og at han sikkert kan tilberede en flæskesteg i sin nye ovn uden problemer er så en anden ting! Den dag han sælger sit hus, får han en anmærkning i elrapporten. 

 Naturligvis der er meget der fungere fint, uden Aar det dog er lovligt at den grund Jeg var ikke klar over det med maks 13A på 1.5kvadrat ledning. Så er jeg blevet så meget klogere, og har noget jeg skal have kikkert på i aften 


Var helt ikke meningen at ødelægge tråden..


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Se i SB afsnit 6 samt i den tabel, der henvist til i et af de ovennævnte indlæg. Du begynder din beregning med, at der benyttes kabel beregnet til 90 grd. det er ikke det, det drejer sig om, men kabel til 70 grd. Selv om strømværdien er 15,5A, så er sikringsværdien 13A. Her tales om smeltesikringer.


fase
S. Fabrin skrev den 20-01-2018 14:32:41

Se i SB afsnit 6 samt i den tabel, der henvist til i et af de ovennævnte indlæg. Du begynder din beregning med, at der benyttes kabel beregnet til 90 grd. det er ikke det, det drejer sig om, men kabel til 70 grd. Selv om strømværdien er 15,5A, så er sikringsværdien 13A. Her tales om smeltesikringer.

 Vi er helt enige om at hvis det er et 70gr kabel så passer de 15,5A. Men jeg tog jo udgangspunkt i 90gr. Kabel, netop for at få en højere værdi jer gjorde det blot for at illustrere at et 1.5 kabel kan klare mere end de 16A.. men kan du huske hvor jeg finder det med maks 13A ved 1.5 kvadrat. Har kun gennemgået den nye standart. Da det er den der gælder når jeg engang er færdig, så hvad der står i Sb6 kender jeg ikke meget til. Den bruger vi slet ikke.. nå, beklager til trådstarter  


-----


Peter Nielsen


"Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt i første forsøg"

Peter_Nielsen skrev den 20-01-2018 14:37:19

 Vi er helt enige om at hvis det er et 70gr kabel så passer de 15,5A. Men jeg tog jo udgangspunkt i 90gr. Kabel, netop for at få en højere værdi jer gjorde det blot for at illustrere at et 1.5 kabel kan klare mere end de 16A.. men kan du huske hvor jeg finder det med maks 13A ved 1.5 kvadrat. Har kun gennemgået den nye standart. Da det er den der gælder når jeg engang er færdig, så hvad der står i Sb6 kender jeg ikke meget til. Den bruger vi slet ikke.. nå, beklager til trådstarter  

 Som nævnt længere oppe - og i den tabel der henvises til, kan 1,5kvt. Kabel belastes med op til 18,5A som tilledning og ved særligt gode varmeafledningsforhold. 

Mon ikke elektrikeren her har ville spare lidt på det dyre 2,5kvt. Kabel og har tænkt, at det nok går med 1,5kvt. Nu kan han så lave det om eller udskifte sikringsgruppen til en 13A. Trist at man skal kontrolllere andres arbejde!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Det skal lige præciseres at denne tabel 801a gælder for private boliger, da den er i dette afsnit. Først i samme afsnit står der at den  ikke gælder alene hvis kabler er belastet mere end 1/2 delen i mere end 3 timer. Det gælder ved f.eks. elvarme o.lign. Og heller ikke hvis kabel fremføres sammen med varmerør i en kanal. I de tilfælde skal der fortages en anden beregning belastningsgrad, omgivende temperatur m.m.  

I sin tid (1977) da jeg gik på installatørskole havde vi også denne diskussion. Altså om man skulle trække 2,5 mm2 til komfur m.m.  Det var en bestemmelse i Elværkernes fællesregulativ der angav at man skulle trække 2,5 mm2 til disse ting i private boliger. Vores lærer dengang mente ikke at elværkernes krav kunne stå for en juridisk prøvning. Så han så frem til at der var en installatør der udfordrede dem med en retssag. Jeg har ikke set noget om sådan en sag. 

Og som udviklingen har gået med 230v apparater er det jo indlysende fornuftig at det kræver 16A sikringer for at kunne trække det mest almindelige. Og ved 16A sikringer skal det være 2,5 mm2 kabel/ledninger


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej,


Lige for, at være helt sikker.

Må der ikke forsikres med et 1,5 kvadrat kabel med 16A til en kogeplade - uanset om det er en tilledning?

Hvordan er reglerne så vedr. Lamper, som typisk er forsikret med 13A på et 0,75 kvadrat.

Har læst i SB og kan umiddelbart ikke finde noget herom.


/K

Et 1,5kvt. Kabel som tilledning til fx kogeplade regnes for at have særligt gode varmeafledningsforhold, da kablet jo ikke ligger inde i isoleringen i væg eller loft fx. I dette tilfælde må kablet belastes med op til 18,5A og sikringen må gerne være 16A. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Som du ser over tabellen der er vist er det for PVC isolerede kabler, altså installationskabler. 

Det samme gælder for lampeledning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis