El til vaskemaskine/tørretumbler

Hej allesammen,

Så er jeg i gang med at lege gør-det-selv-mand igen, og har brug for råd. Jeg skal installere en vaskemaskine og en tørretumbler i et nybygget hus. 

Boligselskabet havde sagt at der ville være stikkontakter til hårde hvidevarer, men det var der ikke. Der er derimod en fin lille hvid boks, som ser sådan ud inden i:

(Rækkefølge fra venstre: Gul/grøn, blå, brun, sort, grå)

Spørgsmål 1: Er det lovligt at jeg selv monterer vaskemaskine/tørretumbler når stikket ser sådan ud?

Spørgsmål 2: Jeg ville jo helst gerne undgå at skulle klippe i ledningerne til de nye maskiner, så jeg overvejede at installere to hunstik (med jord) og sætte maskinerne i dem. Kan det gå eller er det bedst at klippe hanstikkene af maskinerne og montere dem direkte?

Spørgsmål 3: Hvilke ledninger skal jeg montere det i? Jeg går ud fra at den gul/grønne er jord. Og må jeg montere to maskiner samme sted?


Håber I kan hjælpe :-)

Mvh.

Anders

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I den viste dåse er der lavet 2 aflastningsbøjler, så den er lavet til 2 tilslutninger. Du klipper hanstikkene af din vaskemaskine og tørretumbler og monterer ledningerne i dåsen. De gulgrønne skal i ja den gulgrønne. De blå skal i den blå og de brune skal i henholdsvis brun og sort, eller en af hver i de sorte. husk at få kappen på leningen ind under aflastningsbøjlen og fastgjort. Spørg lige i boligforeningen om de synes, at dåsen ligner to stikkontakter. Måske er elektrikeren kommet til at sætte noget forkert op   .


fase

Det lyder da meget overkommeligt. Og ja, jeg er godt nok ikke elektriker, men umiddelbart ligner det ikke to stikkontakter   


Er det lovligt nok at jeg laver det selv? Det virker jo ret ukompliceret.

Ja, gå bare igang. Du må lige huske, at når du selv laver tilslutningen, påtager du dig også ansvaret for det udførte arbejde.


fase

Lige så jeg har forstået det korrekt:

Vaskemaskinen:

Grøn/gul -> Grøn/gul

Blå -> Blå

Brun -> Brun

Tørretumbler:

Grøn/gul -> Grøn/gul

Blå -> Blå

Brun -> Sort


Er det rigtigt?   

Jeg takker mange gange! Så kan der måske snart vaskes tøj i det lille hus på landet   

Det her blev resultatet: 


I må gerne råbe højt hvis det ser helt håbløst ud. Jeg har testet både vaskemaskine og tørretumbler, og indtil videre er der ikke noget der er sprunget i luften. 

Endnu en gang tak for hjælpen   

Det ser rigtigt ud, men du skal have den hvide og grå plastikkappe med indenfor aflastningsbøjlerne, det andet ser lidt fusket ud . Hvis skruerne ikke kan nå, kan du vende aflastningsbøjlen om, så den kan tage en større diameter.


fase

Er i sikre på at det er gør det selv arbejde? 

Så vidt jeg ved er det kun autoriserede der må rode med 400 V. 

Ahh der er jo såmeget man ikke må.

Der er ikke noget forkert i det du har lavet. Men som Fabrin skriver skal du lige have kappen op under aflastningsbøjlen.

Og hvis jeg så skal føre den lidt videre, men her er mit svendebrev måske en kende for gammelt.
Hvis det skulle være 100% mener jeg der skulle være en afbryder pr. brugsgenstand.
Det vil kræve at der sad to stik kontakter.
Men jeg er som sagt ikke 100% længere.

Lad du det blot være

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis