El til vaskemaskine/tørretumbler

Hej allesammen,

Så er jeg i gang med at lege gør-det-selv-mand igen, og har brug for råd. Jeg skal installere en vaskemaskine og en tørretumbler i et nybygget hus. 

Boligselskabet havde sagt at der ville være stikkontakter til hårde hvidevarer, men det var der ikke. Der er derimod en fin lille hvid boks, som ser sådan ud inden i:

(Rækkefølge fra venstre: Gul/grøn, blå, brun, sort, grå)

Spørgsmål 1: Er det lovligt at jeg selv monterer vaskemaskine/tørretumbler når stikket ser sådan ud?

Spørgsmål 2: Jeg ville jo helst gerne undgå at skulle klippe i ledningerne til de nye maskiner, så jeg overvejede at installere to hunstik (med jord) og sætte maskinerne i dem. Kan det gå eller er det bedst at klippe hanstikkene af maskinerne og montere dem direkte?

Spørgsmål 3: Hvilke ledninger skal jeg montere det i? Jeg går ud fra at den gul/grønne er jord. Og må jeg montere to maskiner samme sted?


Håber I kan hjælpe :-)

Mvh.

Anders

Hej allesammen, Så er jeg i gang med at lege gør... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Akselj: Der er ikke særlige regler vedrørende fasespænding 400v Den tilslutning må lægmand gerne lave, ligesom du gerne må sætte en lampe op i et loftudtag, og sætte stikprop fra kaffemaskine i stikkontakten. ( for nu lige at trække den helt ne) 

I denne dåse er der stadig ikke nogen ledere der har en højere spænding til jord end 250V og det er det der skiller. Spænding imellem ledere er 400v men det betyder ikke noget her. 

Det der er autorisationskrævende er kabler hen til dåsen, og montering af dåsen. Det er den faste installation og er for ansatte der har et autoriseret firma bag sig. 

JonDop: Denne afbryder kan sidde i brugsgenstanden. Der er så visse krav til den men det regner man at fabrikanten har opfyldt. Dette er em helt normal opsætning (bortset fra det lille sjusk med aflastningen, som jeg ikke forstår skal være så svær for folk) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har nu fundet det på SIK hjemmeside. Og jeg må sige UNDSKYLD jeg har i mange år ment at man måtte, men det MÅ MAN ALTSÅ IKKE

Fy skamme mig, slag over fingrene o.s.v.

 kun hvis det er med stikprop så der ikke  skal bruges værktøj. Jeg havde den opfattelse at det var tilledningen ( altså den bløde ledning) der var grænsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Egentlig lidt fjollet, da det ikke er mere bøvlet end et almindeligt lampeudtag.

Et lampeudtag er faktisk mere bøvlet grundet den dårlige plads. Og lortebøjlen i det gamle 1M udtag....


Elektronikteknikeren
hej...lige hvad jeg skal til at lave nu....men findes der ikke en schuko stikdåse til påmontering som kan tilsluttes de 3 faser, så hver maskine får deres egen fase??
Annonce
Det lkan man godt lave, men hvis ikke du selv har kundskaben som levevej, vil jeg anbefale dig at få en elektrikker til at gøre det for dig. Regn med en 500 mand plus materialer.

 

Steensen skrev den 08-02-2020 19:52:07

Det lkan man godt lave, men hvis ikke du selv har kundskaben som levevej, vil jeg anbefale dig at få en elektrikker til at gøre det for dig. Regn med en 500 mand plus materialer.

 I know a dude who makes things happen.. 

Tak 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis