Garage med gulvvarme

Hej.

Jeg har fornyligt købt et hus med en ganske pæn carport, med plads til to biler. Carporten er halvt integreret i huset, ment på den måde at to af carportens fire sider, støder op med huset. Der er derfor én side som er åben mod naboens hæk og én side som er åben mod indkørslen, hvor man kører bilerne ind.
Mit ønske er, at lave det til en rigtig lukket garage, med to porte i.
I dag er der lagt fliser derude, men jeg vil rigtig gerne have støbt et beton gulv og meget gerne med gulvvarme, hvis man kan og må det?
Jeg har gulvvarme i meget af huset i dag og radiatorer i nogle værelser. Her er ca. 230 kvm. alt i alt, uden garagen.
Det er styret med et anlæg fra Wavin, som fungerer med trådløse termostater, så jeg tænkte at garagen blot skulle have sin egen kreds. Der behøver ikke være lige så varmt som i resten af huset.
Så, mine spørgsmål lyder på; må man overhovedet lave varme i en garage? Kan der laves gulvvarme, hvis gulvet osv. også skal kunne holde til vægten af to biler?
Kan mit gasfyr varme det hele op, eller har det måske en maks-kapacitet på et eller andet tidspunkt?
Hvor meget arbejde kan realistisk laves selv, og hvor meget er bedst overladt til professionelle?
Skal der søges byggetilladelser el. lignende? Det overdækkede areal forbliver som det er i dag, der bliver bare sat en væg mere op, så carporten bliver lukket af.

Jeg håber nogen har nogle gode erfaringer eller kommentarer som de vil dele :-)

Hej. Jeg har fornyligt købt et hus med en ganske... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan da godt være at jeg skal kigge lidt nærmere på sådan en varmepumpe...
Men hvad koster det at have sådan en kørende hele året?
Jeg tænker, nu har jeg jo et gulvvarmeanlæg i forvejen som kører hele året, så varmepumpen vil jo være 100% oven i det.
Jeg vil gerne have at der er opvarmet til "5 grader" derinde, hele tiden, så vidt som muligt.

Du skal tænke på, at det er langt fra hver dag pumpen vil køre hvis du bare vil holde temperaturen over 5 grader. Hvis du bygger en isoleret garage, så vil det jo kun være de dage hvor strålevarme fra dine opvarmede husmure + jordvarme ikke er nok til at komme over 5 grader, at pumpen vil køre. Hvis man kigger på det nuværende vintervejr, så er det jo dælme sjældent. Det gode ved pumpen er så også, at du hurtigt kan give den fuld skrald hvis du bare lige skal bruge en times tid under kølerhjelmen, eller I akut har behov for lidt ekstra opvarmet plads en vinterdag. Der reagerer gulvvarmen langt langsommere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
EsserDK skrev den 22-01-2018 18:39:20

Det kan da godt være at jeg skal kigge lidt nærmere på sådan en varmepumpe...
Men hvad koster det at have sådan en kørende hele året?
Jeg tænker, nu har jeg jo et gulvvarmeanlæg i forvejen som kører hele året, så varmepumpen vil jo være 100% oven i det.
Jeg vil gerne have at der er opvarmet til "5 grader" derinde, hele tiden, så vidt som muligt.

 Du skal købe en af af de rigtige mærker(f.eks panasonic, toshiba osv), ikke en harald nyborg model, de koster lidt mere men er til gengæld meget økonomiske, de fleste har 8-10 graders funktion som holder garagen frostfrit, og ud over det kan den også holde fugten nede hvis du kører en snefyldt bil ind i garagen. 

ulempen kan være at udedelen siger lidt lyd, så placer den væk fra evt soveværelses vinduer hvis man har dem åbne om natten. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også