Garage med gulvvarme

Hej.

Jeg har fornyligt købt et hus med en ganske pæn carport, med plads til to biler. Carporten er halvt integreret i huset, ment på den måde at to af carportens fire sider, støder op med huset. Der er derfor én side som er åben mod naboens hæk og én side som er åben mod indkørslen, hvor man kører bilerne ind.
Mit ønske er, at lave det til en rigtig lukket garage, med to porte i.
I dag er der lagt fliser derude, men jeg vil rigtig gerne have støbt et beton gulv og meget gerne med gulvvarme, hvis man kan og må det?
Jeg har gulvvarme i meget af huset i dag og radiatorer i nogle værelser. Her er ca. 230 kvm. alt i alt, uden garagen.
Det er styret med et anlæg fra Wavin, som fungerer med trådløse termostater, så jeg tænkte at garagen blot skulle have sin egen kreds. Der behøver ikke være lige så varmt som i resten af huset.
Så, mine spørgsmål lyder på; må man overhovedet lave varme i en garage? Kan der laves gulvvarme, hvis gulvet osv. også skal kunne holde til vægten af to biler?
Kan mit gasfyr varme det hele op, eller har det måske en maks-kapacitet på et eller andet tidspunkt?
Hvor meget arbejde kan realistisk laves selv, og hvor meget er bedst overladt til professionelle?
Skal der søges byggetilladelser el. lignende? Det overdækkede areal forbliver som det er i dag, der bliver bare sat en væg mere op, så carporten bliver lukket af.

Jeg håber nogen har nogle gode erfaringer eller kommentarer som de vil dele :-)

Hej. Jeg har fornyligt købt et hus med en ganske... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med forbehold for hvordan profferne gør det, så er det her min lægmandsforståelse af det. Du graver 50 cm ud, lægger 10 cm grus som afretning, 30 cm polystyren som isolering, og så et betondæk på 10 cm hvori du lægger varmeslangerne. Det er sådan grundideen. Der er nok klogere hoveder end mig der kan forklare præcis hvordan.

En anden ting er at bilen ikke har godt af og blive kørt sjaskvåd ind i en lukket opvarmet garage - det er guf for rustangreb 😉

Men der udover så er det da lækkert og have sådan en garage  - men mange folk der har sådan en, der er der ikke plads til bilen pga den bliver brugt til meget andet 😉😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal have et armeringsjern net i gulvet og så kan du stripse dine gulvvarme slanger fast på det net. Hvis du er bekymret for om det kan bære så køb bare armeringsjern nettet i en god tykkelse , måske 10 mm. 

Ulempen er selvfølgelig at det er lidt tungere at arbejde med.

Mht proceduren så vil jeg mene at der er masser af videoer på internettet, og blandingsforhold kan du evt. finde på Aalborg portland hjemmeside.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er muligt I din garage, men hvis du også overvejer en lift og alligevel skal igang med at støbe så vær opmærksom på at lift producenterne stiller krav til betontykkelsen og for nogle også krav til betonstyrke

Tak for jeres input :-) Jeg tror jeg forsøger mig at høre hos nogle fagfolk, hvad det koster at få støbt sådan et gulv...
Jeg tænker selv at kunne grave ud osv., så det "bare" er selve støbningen af gulvet og opførelsen af en enkelt mur, som nogen andre må stå for. Og gulvvarmen også...
Er der nogen som har gode erfaringer med nogle firmaer i Hovedstadsområdet eller omkring Roskilde?

Du kan eventuelt overveje om du vil have klinker, eller epoxymaling på som finish. Det giver en enormt fed effekt, og lige det sidste ekstra touch til "lækkerheden" af garagen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
  • Hvis du etablerer et afløb i garagen, mener jeg der kræves tilslutning til en olieudskiller!
  • En luft/luft varmepumpe fylder ikke meget og hænger typisk oppe under loftet.
Orla Nautrup skrev den 21-01-2018 21:08:15

  • Hvis du etablerer et afløb i garagen, mener jeg der kræves tilslutning til en olieudskiller!

 Det er ikke korrekt. De fleste kommuner godkender afløb i garagen, hvis det blot er tilsluttet det grå spildevand og ikke regnvandsafløb.

Orla Nautrup skrev den 21-01-2018 22:53:28

Nu tænkte jeg ikke så meget på hvad kommunerne tillader, men selve normen for afløbsarbejder.

 Normen siger at der skal monteres olieudskiller hvis der er olierester i spildevandet eller risiko for olieudslip. Det er der ikke i en privat garage og det er det som kommunen skal vurdere for at godkende byggeriet.

 

jeg ville helt klart vælge luft/luft varmepumpen. 

gulvvarme i en garage er jo kun smart hvis den skal opvarmes til stuetemp, hvis den skal opvarme til 5 grader bliver gulvet vel aldrig rigtig varmt, også ryger det smarte ved gulvarme jo lidt??

skal det varmes op til stuetemp, skal isoleringen jo så også være så meget mere omfattende, og det være besværligt at finde en garageport som er tilstrækkeligt isoleret.

Så er der også udgifterne, hvor skal varmen komme fra, har du nogen synlige rør ved en af væggene der vender ud mod din kommende garage?, hvis ikke skal skal der vel ligges nye rør, og det kan godt blive dyrt.


Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også