Silikonefuge mellem væg og køkkenbordplade

Hej!

Jeg har netop opsat et super lækkert og hvidt i hvidt køkken. Den sidste finish, er fugning af bordpladerne, som driller mig lidt. Jeg har læst artikler, set videoer, og spurgt venner og bekendte til råds...

Jeg har selv forsøgt med en silikonefuge, på 1 ud af 2 bordplader, med begrænset succes. Jeg har brugt fugebrikker fra Silvan, og glittet efter med sulfo-vand.

Jeg synes fugen er blevet ujævn, der er ikke kommet lige meget materiale over det hele, samtidig med at man kan fornemme bordpladens skævhed mm. igennem fugen - bordpladen skulle skæres til for passe mod væggen. Der er højst sandsynligt brugt for meget fugemasse, så det er kommet ud på bordpladen og op ad væggen. Se også billeder i bunden.

Ligeledes glimter fugen, hvilket gør det mere iøjefaldende. Kan man få en silikone med mat overflade?

Alle råd og vejledning modtages, for at få et bedre resultat. Jeg er frisk på at kratte det hele op og starte forfra, men har meget brug for nogle inputs til at gøre det bedre i næste runde. Hvad siger I?

Mvh.

Henrik

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har som amatør gjort det nogle gange, og har hvergang brugt meget tid på at sætte malertape på både bordplade og væg. 


Venlig hilsen
Knud

hvem har dog fortalt dig at der skal bruges silikone ............. det er noget Vorherre har skabt på en dårlig dag ................   og noget enhver maler hader da det giver næsten uløselige problemer .......    selv hvis du fjerner silikonefugen er det yderst tvivlsomt om der kan males nær fugen igen ...........   


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Enig med Knud. Tape er vejen frem. Har selv fuget mellem køkkenbordplade og væg her for er års tid siden. Med omhyggelig påføring af tape blev resultatet rigtig godt. 

Silikonefuge er en dårlig løsning mellem bordplade og væg. Det bliver aldrig rigtig pænt, og når pladen og væggen giver sig lidt over tid revner fugerne.

Der findes afslutningslister med tætning både mod væg og plade, og de ser efter min mening meget bedre ud, og er lette at aftørre/rengøre.

Her et eksempel: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40246038/


Hvis du vil bruge silicone er malertape en løsning. En anden løsning er at lægge silicone i så jævnt som mulig og som nogenlunde passer. Umiddelbart efter, sprayes hen over med sæbevand. Så skal fugen klemmes med fugepind. De skal helst have stået i bøtte med sæbevand mindst 1 døgn. 

Det at der er sprayet med sæbevand gør at overskuds silicone ikke sætter sig fast. 

Silicone mister lidt af sin glans over tid, og efter 2-3 år kan der komme sort skimmel i det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Bent Andersen skrev den 18-01-2018 21:41:54

Silikonefuge er en dårlig løsning mellem bordplade og væg. Det bliver aldrig rigtig pænt, og når pladen og væggen giver sig lidt over tid revner fugerne.

Der findes afslutningslister med tætning både mod væg og plade, og de ser efter min mening meget bedre ud, og er lette at aftørre/rengøre.

Her et eksempel: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/p.../40246038/

Helt enig.

Jeg brugte Hulkelister i samme træ som lågerne som afslutning på mit køkken.

Limede dem fast til bordpladen med silikone så vandet ikke løber ind under.

Fås også i hvid eller alu som vil passe fint til dit køkken.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

ev elmand skrev den 18-01-2018 22:48:14

Hvis du vil bruge silicone er malertape en løsning. En anden løsning er at lægge silicone i så jævnt som mulig og som nogenlunde passer. Umiddelbart efter, sprayes hen over med sæbevand. Så skal fugen klemmes med fugepind. De skal helst have stået i bøtte med sæbevand mindst 1 døgn. 

Det at der er sprayet med sæbevand gør at overskuds silicone ikke sætter sig fast. 

 Det skal jeg prøve!!


Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 19-01-2018 14:37:30

 Det skal jeg prøve!!

 Når det er den løsning du vil vælge ville jeg nok bruge en hvid vådrumssilikone i stedet for en klar.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Altid forstøver, uanset om det er fuge klods eller pind. Sæbe vand 1/10


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også