Dyksav fra Harald Skrald - er den god nok til hobbybrug?

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde vundet i lotto stod den på Festool eller Mafell til hele værkstedet - men sådan fungerer verden jo ikke. Jeg har derfor haft lidt kig på Harald Nyborgs dyksav fra Scheppach. Jeg er udemærket klar over, at den ikke kommer til at holde til en 12-timers arbejdsdag som tømrer, men nu skal den udelukkende også bruges til hobbybrug, måske et par timer om måneden maks. 

Er der nogen, som har erfaringer med kvaliteten af den? Skærer den nogenlunde lige, og er den ikke helt umulig at indstille? Jeg har også overvejet at købe brugt Festool, men selv der ligger prisen på 2-2500 kroner.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/scheppach-dyksav-pl55-m-skinne

49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender den ikke, men det ser ud som en nogenlunde sav. 

Der hvor den kommer bagud i fohold til de andre du nævner er naturligvis styrken, men der kan du bare køre lidt langsommere. Og så er indstillingen ikke så præcis. På Festol er der f.eks, 1/10 mm markering på dybde indstilling. 

Men jeg tror det er en udmærket sav til dit behov. 

Og husk at første gang du kører skærer du lidt af gummilisten. Så ved fremtidige savning ligger de præcis til gummilisten. Så en markerings streg skal ligge til kant af gummiliste hvis du kører på det "gode" emne. Kører du ude på det som skal skæres væk skal der 0 / - klingens. bredde.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror også det er en ganske fin sav, til os hobby folk, som jo ikke saver ret mange timer om året.

Nogle dyksave skal justeres til, så de passer på skinnen, inden man saver gummilisten til..

Når alt kommer alt, er en dyksav jo kun "en skide rundsav" hvor klingen er den vigtigste komponent, for et flot snit. Så måske en opgradering af klingen kunne være en god ide, men det kan man jo altid gøre.

Jeg har en Makita dyksav, da jeg købte var der ikke rigtig andre billigere alternativer, skulle jeg ud at købe i dag, ville jeg ikke være nervøs for at købe den fra HN.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du søger "scheppach pl55" på Amazon.de, så kan du læse rigtig mange kunde anmeldelser af produktet og se hvilke ting der er gode og hvilke ting på saven som er mindre gode. 

Den får 3.8 stjerner ud af 5 mulige, så ikke et helt håbløst produkt.

Makitas tilsvarende sav får 4.9 ud af 5.


Har haft saven men er nu gået over til Festool :-) Det er en OK sav til prisen men den har nogle irriterende ting, som man delvist selv kan rette op på, søg på youtube, der ligger i hvert fald én guide. Det er fedt med skæreskinnen, men har haft problemer med at få erstatningslæber de mine blev slidt/skåret i stykker.

Det er denne video jeg tænkte på https://youtu.be/vqqcmC5UY5E og han har også en opfølgning til den med flere forbedringer. Der ud over ligger den en del andre og vær opmærksom at saven også sælges under navnet WoodStar.

Annonce
perhans skrev den 18-01-2018 16:49:02

Det er fedt med skæreskinnen, men har haft problemer med at få erstatningslæber de mine blev slidt/skåret i stykker.

Mon ikke gummiet fra andre fabrikater kan bruges, Makita kan der købes til, og sikkert også andre. Men ellers kan en passende tyk gummiplade, jo nok klistres på med kontaktlin, eller dobbeltklæbende tape.

Som jeg husker passer den skinner med Festool og Makita.

Jeg købte en 3 meter skinne til min Makita, det er rigtig lækkert at være fri for at samle dem på 1,4 m.

Nu bruger jeg hovedsagelig saven der hjemme, ellers er en 3 m skinne jo ikke så praktisk, at have med ud..


Vi prøver igen, i morgen --

Du har nok ret i at man kan finde et alternativ til gummilisterne men jeg mener ikke at en Festool skinne passer til en Scheppach sav. 

Jeg har ejet saven i et par år og bruger den næsten ugeligt. Jeg synes den har været super til prisen. Jeg har lavet et par små modifikationer i tidens løb. Hvis jeg saver med støvsuger tilsluttet kan det hjælpe lidt at sætte lidt malertape eller lignende for hullerne på ydersiden. Gummiet på skinnerne der følger med er lidt for blødt synes jeg så der har jeg købt festool's plastik lister og sat på istedet. Har også klippet lidt af fjederen så man ikke skal trykke så hårdt ned, det ved jeg dog ikke om jeg synes var nødvendigt. Endeligt har jeg sat en lille indikator på så man kan indstille dybden præcist når saven er på skinnen. 

Du skal ikke være nærvøs for at kunne lave præcisionsarbejde med den. Kvaliteten af dine snit kommer alligevel til at afhænge mest af hvilken klinge du sætter på, selv på en dyr sav. 

Dyksave :

Emnet interesserer mig, jeg har slv købt Scheppach PL55 saven hod Harald Nyborg og har indtil videre skåret fine ting med den og har intet at klage over, men kunne ønske, der kunne kunne tilkøbes en passende kuffert til dem lignende den, der medleveres til Festool.

Jeg har kigger på nettet efter lignende save fra Einhell, ligesom Westfalia laver én, men de har efter min mening en alvorlig mangel, idet der ikke er en skillekniv på dem, der er der trods alt på Scheppach , og de er i samme prisklasse.

Sheppach er noget underkendt hos ejerne af de ander - og ikke mindst væsentligt durere - mærker, hvilket jeg mener ikke er helt fair, Scheppach er en super sav til prisen. En 4x dyrere sav laver ikke 4x bedre arbejde !


Støvsugerslange


 

Den har lige været testet i Gør Det Selv magasinet, hvor den blev kåret som "Godt køb". Det er primært i finesserne at forskellene findes. Bl.a. er stoptiden på klingen 6 sekunder, hvor de fleste andre har en stoptid på 1 sekund. Den har naturligvis heller ikke de samme kræfter, men i anmeldelsen siger de at den faktisk saver lige så pænt som de dyre modeller. Og der er jo immervæk forskel på at købe en til 995 kontra 3495 kr. 

Men inden du køber KAN du jo undersøge brugtmarkedet. Jeg fandt en brugt Festool til 1100 (uden skinne, jeg købte en ny til 500). Jeg har ikke fortrudt. Men igen, der er selvfølgelig ingen garanti 

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også