Dyksav fra Harald Skrald - er den god nok til hobbybrug?

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde vundet i lotto stod den på Festool eller Mafell til hele værkstedet - men sådan fungerer verden jo ikke. Jeg har derfor haft lidt kig på Harald Nyborgs dyksav fra Scheppach. Jeg er udemærket klar over, at den ikke kommer til at holde til en 12-timers arbejdsdag som tømrer, men nu skal den udelukkende også bruges til hobbybrug, måske et par timer om måneden maks. 

Er der nogen, som har erfaringer med kvaliteten af den? Skærer den nogenlunde lige, og er den ikke helt umulig at indstille? Jeg har også overvejet at købe brugt Festool, men selv der ligger prisen på 2-2500 kroner.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/scheppach-dyksav-pl55-m-skinne

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Scheppach pl55 køre ganske udemærket.
Jeg har Festool ts55 og en Scheppach pl55.
Festool har selvfølgelig meget mere finesse ift. desing og komfort.
Der er links på nettet til små ændringer, der gør Scheppach lidt mere komfortabel, eks. forkort fjedren ca. 1,5 vikling da dykket er lidt for hård. Skinnerne er kompatible med Festool, det er ret tydeligt at Scheppach er en efterligning af Festools's ts55, hvilket der er god grund til.

Guiden i følgende link viser hvordan fjedren afkorts. Det andet problem ift. at skinnens glidere er drlige føler jeg ikke er et problem.

https://www.youtube.com/watch?v=vqqcmC5UY5E&ab_channel=CosmasBauer
Scheppach dyksav er en discount sav. Den har meget klinge-slør specielt når den saver i tykkere emner. Deres skinne guide system er det dårligste på markedet, men de er jo ikke dyre. Jeg ville kigge efter en brugt Festool, det er kongen over dyksave.
Kochens skrev den 17-03-2021 18:30:59

Scheppach dyksav er en discount sav. Den har meget klinge-slør specielt når den saver i tykkere emner. Deres skinne guide system er det dårligste på markedet, men de er jo ikke dyre. Jeg ville kigge efter en brugt Festool, det er kongen over dyksave.
Troede ellers at Festool var for amatørerne,  og at mafell var til de professionelle.
Men du er måske også en glad amatør, som os andre  

 


Vi prøver igen, i morgen --
Tåbeligt , aner ikke hvad du vil med indlæg!
Kochens skrev den 17-03-2021 22:05:37

Tåbeligt , aner ikke hvad du vil med indlæg!
Bare opdatere din lidt manglende viden om dyksave   

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 18-03-2021 06:44:38

Bare opdatere din lidt manglende viden om dyksave   

 

 Sagt af en fuldstændig uvidende amatør!

Kochens skrev den 02-05-2021 18:44:26

 Sagt af en fuldstændig uvidende amatør!

 Kan nu ikke se at der er noget i vejen med je_ns’s indlæg, det er da alment kendt (i hvert fald hos feinschmeckere udi elværktøj), at Mafell lige er trinnet over Festool, i hvertfald når det kommer til dyk- og stiksave. 


Med venlig hilsen

Anders

Kochens skrev den 02-05-2021 18:44:26

 Sagt af en fuldstændig uvidende amatør!

 Jamme så er vi da to amatører herinde, altid rart at vide man ikke er alene.    


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-05-2021 21:50:28

Kochens skrev den 02-05-2021 18:44:26

 Sagt af en fuldstændig uvidende amatør!

 Jamme så er vi da to amatører herinde, altid rart at vide man ikke er alene.    

 Alle de snedkere og tømmere jeg har arbejdet sammen med bruger " FESTOOL"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også