Dyksav fra Harald Skrald - er den god nok til hobbybrug?

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde vundet i lotto stod den på Festool eller Mafell til hele værkstedet - men sådan fungerer verden jo ikke. Jeg har derfor haft lidt kig på Harald Nyborgs dyksav fra Scheppach. Jeg er udemærket klar over, at den ikke kommer til at holde til en 12-timers arbejdsdag som tømrer, men nu skal den udelukkende også bruges til hobbybrug, måske et par timer om måneden maks. 

Er der nogen, som har erfaringer med kvaliteten af den? Skærer den nogenlunde lige, og er den ikke helt umulig at indstille? Jeg har også overvejet at købe brugt Festool, men selv der ligger prisen på 2-2500 kroner.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/scheppach-dyksav-pl55-m-skinne

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kochens : jeg kan én gang for alle afkræfte, at jeg på nogen måde er associeret med hverken Harald Nyborg eller andre forhandlere eller Scheppach. Men jeg har en modvilje mod bedrevidende, arrogante eksperter, der ikke har noget at have deres meninger i endsige anbefalinger om alternativer. De har i egen optik en ekspertise, som vi andre heldigvis kan tage med et gran salt og trække overbærende på smilebåndet ad, de klarer udmærket at gøre sig til grin.
iøvrigt er “støvsugerslange” ved et uheld havnet på forummet - -

Støvsugerslange


 

 Lige til en orientering : Scheppach PL 55 sælges under flere navne, jeg har hidtil fundet :
1) Woodstar Divar 55, begge sælges i EU OG ER 230v. Desuden sælges én gennem ALDI, husker ikke mærket
Til det amerikanske marked, 117V, hedder de :
2) Grizzly T 10687
3) Shopfox W 1835
4) WEN 36055. WEN er et stort værktøjsfirma, der åbenbart får lavet en OEM produktion.
I amerikanske magasiner bliver disse mærker karakteriseret som “best buy”, og de er væsentligt dyrere, end vi kan købe dem til i Dk. Ovennævnte er dem, jeg har fundet, der er måske flere ?
Der er desuden mange andre mærker på det danske marked udover Festool, Mafell og DeWalt. Fælles for dem er, at de er uden skillekniv ( Festool skiller sig ud fra ovenstående ved at have skillekniv).

Støvsugerslange


 

Vi er nogle fagfolk som har testet forskellige dyksave + tilbehør. Scheppach PL 55 faldt fuldstændig igennem og blev smidt på bænken, blev aldrig samlet op igen. Brug hellere et par k. mere, så har I en sav der holder/ lige snit (virkelig ligesnit uden slør) ;)
Til dig fra område 
9631
Du har nævnt eksempler på rigtig gode dyksave som kan anbefales, de er langt mere bekostlige end din Kina sav, det er der grund til!
Det kan da godt være at "fagfolk" ikke kan bruge dyksaven fra Harald Nyborg, men når det er til hobbybrug, og saven kun bruges lejlighedsvis, kan det være bedste køb.
Og en dyksav er jo da kun en skide  rundsav  


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Som nylig ejer af Harald Nyborg saven, så vil jeg lige dele mine erfaringer. Bemærk at jeg aldrig har haft hverken en dyksav eller en rundsav i hænderne før

Jeg skulle save et par gulvbrædder fri og saven har fungeret OKish til det. Manualen var lidt forvirrende og viste nogle dimser der ikke kommer med saven, hvilket medvirkede til det, men jeg kom alligevel igang med at save på en 30 minutters tid.

Selve savningen er fin nok, men jeg har problemer med at samle de 2 medfølgende skinner så saven ikke støder på og stopper når den når samlingen. Det er ikke så kritisk for mig da jeg skal save relativt korte stykker, men alligevel lidt irriterende.

Min billige Nilfisk grovstøvsuger passer fint på saven og sidder godt nok fast.

Efter at havde savet et par meter holdt saven op med at tage fat i noget, men lavede bare en masse larm. Det viste sig at savklingen sad løst (havde ikke efterspændt den) men den kører fint igen efter at være blevet strammet. Lad i øvrigt være med at sætte fingerne på sådan en klinge efter den har savet lidt tid, den er fantastisk varm..

 

Nu kender jeg ikke saven, men har selv en Makita, her anbefales det at bruge 2 samlebeslag, for at sætte skinnerne sammen, så passer de helt præcist.
Ved ikke om du har samme mulighed..
Prøv evt at samle skinnerne i modsatte ender, måske det er bedre.
Prøv at kikke om der er en grat, eller skarp kant, hvis du filer en lille rejfning, vil det sikkert kunne afhjælpe problemet.
Ofte skal en dyksav justeres så den køre på skinnerne uden sløre.

Vi prøver igen, i morgen --
Hejsa
Jeg fik også saven i julegave - den skal kun bruges til lidt hobby ting.
Jeg valgte dog at bytte den, da jeg kom til at kigge på en Makita, både med og uden ledning.
Men til mit behov ville jeg ikke bruge 2500-3500 for en dyksav.
Jeg kiggede på Scheppachs hjemmeside, og fandt ud af de lavede en med batteri.
Den fandt jeg i en tysk butik, som havde tilbud på den - til 134 euro -> 998 kroner.
Dvs. til samme pris som med ledning i DK. Jeg kan se at skinnen er forbedret, så den ene glidestribe er flyttet, ligesom på diverse hacks man ser på youtube.
Jeg har dog ikke haft den i brug endnu - kun lige fået ladt batteriet op.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Glideskinnen på min med ledning er også den forbedrede version. Jeg fik i øvrigt også testet HNs returpolitik da saven stod af efter 2 dage (der skete pludseligt intet når man trykkede på knappen).  De byttede uden spørgsmål, men jeg ville næsten ønske den lige havde ventet med at stå af til jeg var færdig med mit lille projekt så jeg blot kunne have fået pengene tilbage :) 

 

Jeg læste på forummet om én, der ville skære i en tyk bordplade i valnøddetræ, som flossede - - i et sådant tilfælde ville jeg skære for med et par mm eller tre, så tror jeg, resten kunne skæres i ét hug uden det ville flosse. Det er stadig ikke forbudt at tænke - - og en original 40 tands klinge er ikke en investering, man behøver at låne til over 30 år !


Støvsugerslange


 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også