Dyksav fra Harald Skrald - er den god nok til hobbybrug?

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde vundet i lotto stod den på Festool eller Mafell til hele værkstedet - men sådan fungerer verden jo ikke. Jeg har derfor haft lidt kig på Harald Nyborgs dyksav fra Scheppach. Jeg er udemærket klar over, at den ikke kommer til at holde til en 12-timers arbejdsdag som tømrer, men nu skal den udelukkende også bruges til hobbybrug, måske et par timer om måneden maks. 

Er der nogen, som har erfaringer med kvaliteten af den? Skærer den nogenlunde lige, og er den ikke helt umulig at indstille? Jeg har også overvejet at købe brugt Festool, men selv der ligger prisen på 2-2500 kroner.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/scheppach-dyksav-pl55-m-skinne

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Scheppach Dyksaven : jeg klippede 4 vindinger af returfjederen, og senere lidt mere. Det bliver fjederen nu ikke blødere af, men saven kunne så ikke returnere til stop. Jeg afmonterede den igen, satte den i skruestikken og trak den længere med en tang. Det hjalp, fjederen er nu behageligt blød og returnerer saven perfekt.


Støvsugerslange


 

Scheppach saven har- som de fleste andre - en 1200W motor, så forestillingen om en svagere motor er der ingen hold i. 

I Scheppachs program findes en mindre model med mindre effekt, men underligt nok er tibehøret til denne forholdsvis dyrt.

Festool har en lås, hvor man låser “dykket”, så man kan komme ind med nøglen og udskifte klingen. Det er en smart feature.

Jeg mener dog, man skal aktivere spindellåsen ???


Støvsugerslange


 

Har købt den og har lige testet en bordplade i Amerikansk Valnød med den klinge der sidder på og ja det flosser som forventet, men har en ny klinge liggende til den med godt 100 tænder så håber det hjælper ellers virker den fint selvom jeg endnu ikke har fundet teknikken til at skifte den klinge.


Tak for hjælpen!

For at skifte klinge kigger man i brugsanvisningen.

https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/7688_221563.pdf

Hop til side 48 under Indstillinger. Der er det beskrevet. De numre der henvises til, kan ses på tegningerne af saven i starten af brugsanvisningen.


Kurt B. Andersen

Ja et tåbeligt spørgsmål kræver et tåbeligt svar min profil er slettet and out.

Klingen sidder fast så det var det der var problemet de får den i hovedet i morgen.

Fandt det på youtube ;-)


Tak for hjælpen!
Annonce

Skifte klinge på Scheppach PL55 : man dykker - naturligvis med kablet ude af stikkontakten - til bladbolten er synlig. Der kommer så en unbrakobolt til syne i hullet ved sværdet, her stikker man en passende unbrako nøgle i, og den holder systemet låst, så man kan aktivere spindellåsen og løsne bladbolten. Keine Hexerei, nur Behändichkeit.

Iøvrigt er det beskrevet i manualen !


Støvsugerslange


 

Thyholmer : Scheppach dyksaven er til en klingediameter på 160 mm og 20 mm hul, - - prøver du en større klinge, er der ikke noget at sige til, saven ikke kan køre. Den er født med en 24 tands klinge, og HN sælger en 40 tands original klinge til under en “hund”. Iøvrigt burde skinnens gummikant - hvis du bruger den - modvirke splinter.

Jeg vil tro, dit eksperiment med din 100 tands klinge har kostet saven, og du vil så ikke kunne få pengene retur eller en anden sav. Det er ikke det smarteste, jeg har hørt / læst - - - 


Støvsugerslange


 

Har haft den i en 5-6år og den har fungeret upåklageligt. Man kan dog efterhånden få de bedre mærker til fornuftige penge. Dewalt fåes f.eks. 1800kr uden skinner. 


@ Pianisten/Thyholmer: Man kan uden problemer modificere den til at tage 165mm klinger. Det kræver bare man lige sliber 3mm af et stag indvendigt i skærmen.

Med 165mm er der mange flere klinger at vælge i mellem og hvis eller saven er nogenlunde, så er kvaliteten af klingen altså langt det vigtigste for resultatet.  

Gummikanten hjælper på splinterne, men det kan altså ikke gøre en dårlig klinge god.

Jeg har i øvrigt skiftet gummilæben til en fra Festool uden problemer.




Thyholmer : Scheppach laver en sav til 75mm skæredybde, den hedder PL75, det var måske en ide i stedet for at lave hokus pokus med PL55. Din dybdeskala vil passe mindre godt, og den indbyggede skillekniv vil heller ikke fungere helt efter hensigten.

Iøvrigt koster en 48 tands original klinge 98,- hos Harald.

Mvh

Henning



Støvsugerslange


 

Thyholmer/ pianisten : ja, gummilæben/splintbeskyttreren på Scheppach skinnerne lader en del tilbage at ønske, jeg har fjernet limen fra både gummilæben og skinnerne og genlimet dem med tynd, dobbetklæbende tape, jeg har købt i Biltema, og de sidder bare FAST !!!!


Støvsugerslange


 

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også