Dyksav fra Harald Skrald - er den god nok til hobbybrug?

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde vundet i lotto stod den på Festool eller Mafell til hele værkstedet - men sådan fungerer verden jo ikke. Jeg har derfor haft lidt kig på Harald Nyborgs dyksav fra Scheppach. Jeg er udemærket klar over, at den ikke kommer til at holde til en 12-timers arbejdsdag som tømrer, men nu skal den udelukkende også bruges til hobbybrug, måske et par timer om måneden maks. 

Er der nogen, som har erfaringer med kvaliteten af den? Skærer den nogenlunde lige, og er den ikke helt umulig at indstille? Jeg har også overvejet at købe brugt Festool, men selv der ligger prisen på 2-2500 kroner.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/scheppach-dyksav-pl55-m-skinne

Jeg er på udkig efter en dyksav, og hvis jeg havde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Iøvrigt koster en 48 tands original klinge 98,- hos Harald.

Til prisen er den ok, men kan ikke sammelignes med de snit mine "prof" klinger laver i f.eks. melamin og bambus.(I tyskland er Bosch Expert klinger ca. ½ pris.)

Min org. klinge bruger jeg efterhånden kun til fibergips. 


PL75 ser godt nok fin ud, men 210mm klinger er vel næsten dobbelt så dyre. Jeg kan ikke huske, at jeg har haft  brug for mere end 55mm skære dybde. 


10min og en dremmel, så kan PL55 bruge 165mm klinger.



Iøvrigt irriterer det mig, når talen er på styreskinner til dyksave, om de kan andevendes på tværs af mærker, det kan sgu da være komplet ligegyldigt, man køber vel ikke Scheppach skinner til en Festool eller Mafell eller omvendt, og iøvrigt er fabrikanterne dygtige til at skrive deres logo på skinnerne, så forveksling undgås.

Støvsugerslange


 

Pianisten skrev den 29-09-2019 19:56:01

Iøvrigt irriterer det mig, når talen er på styreskinner til dyksave, om de kan andevendes på tværs af mærker

 man kan ikke så vidt jeg kan se få scheppach skinner længere end 1,4m så er det da meget fint at vide at makitas og festools skinner også kan bruges.

Scheppachs skinner er vel markedets billigste, små 300 for 1,4m, vil man samle flere, koster det samlebeslag. 1,4m + 0,7m = 2,10 med medleveret samlebeslag. Samlebeslag koster små 200, så for ca 500,- kan man samle 2,80m skinner. Ellers er der Wema - - - 

Støvsugerslange


 

Pianisten skrev den 30-09-2019 10:34:19

Scheppachs skinner er vel markedets billigste, små 300 for 1,4m, vil man samle flere, koster det samlebeslag. 1,4m + 0,7m = 2,10 med medleveret samlebeslag. Samlebeslag koster små 200, så for ca 500,- kan man samle 2,80m skinner. Ellers er der Wema - - -

Jep, og skinnerne fejler ikke noget. Har 2 1,4m skinner og samlebeslag. At samle dem med beslag virker efter min mening helt elendigt. Hvis man vil have et helt lige snit skal man ikke vælge den løsning

Annonce
Jeg har en Makita dyksav, her anbefales det at bruge 2 samlebeslag, så er det betydeligt mere stabilt.
Ved ikke om Scheppachs skinner, har mulighed for at bruge 2 samlebeslag...

Vi prøver igen, i morgen --
kurta skrev den 29-08-2019 22:09:19

For at skifte klinge kigger man i brugsanvisningen.

https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/7688_221563.pdf

Hop til side 48 under Indstillinger. Der er det beskrevet. De numre der henvises til, kan ses på tegningerne af saven i starten af brugsanvisningen.

 Har den indstilling på lavere hastighed, for med 100 tænder brænder du den valnød!


Drop Scheppach/kina lort. Noget fungerer andet ikke.Bras.
Nånå, det var noget af en ukvalificeret udtalelse. Vi er jo nogle, der kan lave fine ting med Scheppach og hvis anvendelse ikke berettiger til at investere i en Festool. Scheppach sælges under en del forskellige mærker i udlandet og får ganske gode anmeldelser, så luk ned med det mærkesnobberi !
Iøvrigt kan man sagtens samle Scheppachs skinner, så der saves lige, men der skal naturligvis udvises omhu. 

Støvsugerslange


 

Hellere bruge et par hundrede mere og købe værktøj som holder," støvsugerslange" er en glad amatør som åbenbart har en aktie i skod værktøj.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også