Nyt gasfyr.. 14 eller 24 KW?

Hej

Jeg skal have nyt fyr.


Har fået forskellige tilbud.

Bl.a. Bosch 5000 serien 14 KW som jeg faktisk har valgt som den jeg skal have.

Men en bekendt sagde at jeg skulle vælge 24 KW da den kun koster 500 kr. mere og kan varme det varme vand hurtigere og er en anelse mere økonomisk.


Jeg har de der 230 kvm i 3 plan som er opvarmet.

https://www.bosch-climate.dk/produktside/gasfyr/condens5000w.html

Giver det mening?




Katmus
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt i dit tilfælde, men her er dét råd jeg har fået:

Da jeg købte nyt fyr sidste år, havde jeg samme tanke som dig, at købe det med største effekt. Men rådgiveren fortalte mig, at det er bedre at gå så langt ned som muligt. Nye fyr er modulerende og brænder derfor kun med den nødvendige effekt. Fyret på 14 KW er opgivet til 2-14 KW, mens det andet er 3-24 KW. Dvs. det lille fyr kan nøjes med at brænde med 2 KW, når det bare skal holde varmen i varmekredsen.

Vi har gulvvarme og fyret skal derfor ikke holde en særlig høj temperatur og det er derfor mere økonomisk at kunne gå længere ned i ydelse. 


Mvh. AllanE

Afhængig af hvor godt dit hus er isoleret, kan du for et dårligt (i forhold til idag) isoleret hus regne med 100 W/m2 svarende til 23 kW. Er dit hus derimod godt isoleret, kan du regne med 40 W/m2 svarende til 9,2 kW. 


fase

Det er godt isoleret og som jeg forstår det du skriver er der rigeligt med en 14 KW


Katmus

Ja, det skulle så være nok med et 14 kW fyr.


fase
Annonce

Det er da korrekt at 24 kw varmer brugsvand hurtigere op. Men det er en meget lille detalje i forhold til den årlige besparelse ved et fyr der passer til forholdene. Når der er varmtvands prioritering skyder den alle 14 kw igang med at varme vand op før du har tømt beholderen. Så med mindre du vander have med varmt vand så vil du ikke få problemer med at det varme vand slipper op, forudsat at beholder er 70-100 l 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak jeg er overbevist om blot en 14 KW


Katmus

Kig på dit forbrug de forgangne år.

Har dit nuværende fyr været "stort nok", også i kolde vintre, eller har det været nødvendigt med "supplerende varme" som f.eks. fra brændeovn e.l.

Ja, et større fyr kan hurtigere varme dit totale anlæg op, men det kræver at det er større forbindelser. Hvis du køre med samme rør dimmentioner, så er det lige fedt, da du ikke vil ændre på varmetilførslen i din VVB hvad en det er et stort eller lille fyr, der skal levere energien med samme differens tempertur over VVB ved samme flow på varmekilden.

Hvis vi snakker VVB integreret i fyret, er det selvf. en anden sag.

En ting mere at have med i baghovedet før endeligt valg, det er hvad sætter du dit anlæg til at køre med af drift temperaturer. For de hhv. 14-24kW er opgivet ved f.eks. en fremløbs temperatur på 65°C og en retur på 35°. Så er det ikke sikkert fyret kan levere nok varme, når du skal have f.eks. 40°C fremløb og 20°C retur. (mindre diff. temp). Der kan det store fyr have fordel af MÅSKE at have en større varmeflade, frem for det lille fyr. Men hvis det bare er i stand til at brænde mere olie/gas af, men har samme varmeflade, så er det én fed.


 

Vores rimelig isolerede hus på 208 m2 har et 14 kW fyr som er alt for kraftigt. Derfor kører fyret kun 3x2 timer per døgn for at forhindre at det starer og stopper hele tiden.  Normberegningen (minus 12 grader) siger at vi burde bruge 5 kW - derfor er 14 kW for meget.

I stedet for har vi en 80 liter vandbeholder - så selv om 3 børn og far+mor skal i bad - så er der altid masser af varmt vand.

Køb et gasfyr på 14 kW eller mindre - med mindre at du har en stor gammel landejendom eller tilsvarende.

Ok tak for god info. Mit hus er fra 1955 og samlet 230 kvm med kælder. Fuldt efterisoleret. Jeg tager bare den 14 kw.


Skal lige have dem ud og kigge da de tager forbehold for nyt rør i skorsten. Jeg troede blot man kunne genbruge rør fra gl. Inst ?


Katmus
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis