Bandage til båndsav

Hej

Jeg har erhvervet mig en ældre båndsav med 60Ø cm hjul. Den havde et ikke særligt velfungerende klingeføringssystem, som jeg derfor at været ved at lave om. Jeg er dog fortsat ikke helt tilfreds med hvor stabilt klingen kører på hjulene, klingen hopper 1-1,5mm frem og tilbage. Dette kan jeg godt modvirke i indstilingen af føringen men er ikke interesseret i at klingen ender med at blive buet. 

Jeg er overbevist om at korkbandangen på øverste hjul er skurken da klingen kører jævt på det nederste hjul. Jeg har været i gang med at slibe en kroning på begge hjul men da saven på et tidspunkt har stået stille, sikkert i et par år med klingen hårdt spændt så er der altså nogle fordybninger midt på det øverste hjulet som jeg ikke har kunnet slibe væk. 

Jeg har derfor følgende spørgsmål

  • Hvordan fjerner jeg eksisterende korkbandage? Tænker den er limet fast med kontaktlim. 
  • Vil jeg kunne bruge læder (har jeg allerede) i stedet for kork, eller linolium? (billigere)
  • Er det overhovedet nødvendigt at skifte det. Er det i virkeligeheden normalt at klingen ikke sporer 100% præcist. 

Bonusspørgsmål: Hvad behandler man sådan et støbejernsbord med sådan at det ikke ruster, WD40 har ikke været løsningen. Internettet siger Boeshield T9 men det kan man ikke få i Danmark.  


Beklager den lange smøre :) 


Hej Jeg har erhvervet mig en ældre båndsav med 60Ø... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil undgå rust skal rummet være opvarmet til over dugpunkt... 

Opdatering: 

Jeg forsøgte at dreje begge hjul let konkave ved brug at en slebet fil. Det virkede som sådan rigtigt fint, men på det midterste stykke af hjulet hvor klingen kører var det ekstremt hårdt og fyldt at små metalstykker. Dette skyldes nok man har brugt saven til at save i noget, man ikke skulle have savet i på et tidspunkt. Jeg kunne derfor ikke få drejet den nederste bandage ordenligt. Jeg skrabede den istedet helt af sådan jeg kom ind til metallet. 

Jeg har istedet for kork købt gummistrimmel, som man kan få til 25kr meteren ved profillageret.dk. Dette har jeg så limet på med kontaktlim. Gummiet var ikke til at dreje krumt så jeg har i stedet lavet et stykke træ med den ønskede krumning ved at køre det diagonalt henover klingen på en bordrundsav hvorefter jeg har limet korn 60 sandpapir på krumningen med superlim hvorefter jeg har brugt det til at slibe gummiet med. Gummistrimlen er i øvrigt blot samlet stumpt, ende mod ende. 

Foreløbigt er jeg meget positiv over resultatet, men ved af gode grunde ikke hvor længe det kommer til at holde. 

Det materiale man laver bandagen af skal i hvert fald ikke være blødere end det gummi jeg har, som er Shore 70A (tænk skosål/bildæk) Andre ting man kan prøve der også er billigere end korkbandage:



Hvad er tykkelsen af Gummiet 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også