Varmeflytning i gulvhøjde

Jeg ville gerne udnytte varmen fra vores brændeovn bedre og overvejer at installere ventilation. Stueetagen ser sådan her ud:

Jeg ville gerne flytte varmen fra stuen til primært Kontor og Køkken. Dørene mellem rummene er aldrig lukkede, men kan lukkes. 

Oprindeligt havde jeg forstillet mig at der skulle sidde en ventilator i lofthøjde tæt ved brændeovnen, og trække varm luft fra stuen til kontoret. Men den bliver meget synlig i stuen, og de fleste ventilatorer er ikke ligefrem kønne :-) 

Så planen er nu at vende luftstrømmen, ved at lave et hul i gulvhøjde fra kontoret til stuen (den blå pil på tegningen) og suge den "kolde" luft fra kontoret ind i stuen bag ved TV møblet. Det bør så skabe et overtryk i stuen som skubber luften ud i alrummet. Fordi ventilatoren også laver undertryk i kontoret vil jeg så forvente at det meste af den varme luft bevæger sig videre fra alrummet til kontoret. Hvis jeg istedet ønsker at opvarme køkkenet, kan jeg lukke døren mellem alrum og kontor.

Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har gode råd? 

Jeg er lidt bekymret for støj, primært i kontoret, jeg har kig på DUKA Pro 30, men jeg har svært ved at forholde mig til hvor meget 25dB (A) er?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

25 db er ikke ret meget. Lav tale mener jeg er ca. 40 db. 

Ventilatoren på ø 100 og 100 m3/h er ikke ret stor. Jeg er ret sikker på at systemet vil virke, men selv ville jeg nok gå op i ventilatorstørrelse og vælge en regulerbar ventilator.


Søren O

Ok, tak for svar. Stuen er ca 50m2 med godt 2m til loftet så måske 120m3.

Nogen bud på konkrete ventilatorer/fabrikater?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Denne flytter 180m3 i timen. 

https://www.greenline.dk/k/elartikl...ventilator

Har selv haft den som badeværelsesventilator og støjniveauet er fornuftigt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej.

Personligt tror jeg ikke det vil virke. Varm luft stiger til loftet. Du vil bare flytte kold luft rundt nede i gulvhøjde.  I gamle lejligheder var der ofte et hul for oven ind til et tilliggende rum og et ved gulvhøjde med et fint gitter i. Sådan et systen tror jeg du ville få mere ud af. Evt med kun hul oppe ved loftet ved ovnen. Så vil det cirkulere ved gulvet gennem dørene.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvis du skal have det til at virke foreslår jeg du sætter ventilatoren i lofthøjde inde på kontoret og lader den suge. Lukker du så døren mellem alrummet og kontoret tager den varme luft turen ud i køkkenet og gennem bryggerset på tilbagevejen. Samtidig falder varmen ned og blander sig med den koldere luft. Når du ikke fører luften gennem rør skal der ikke ret meget ventilator til at flytte luften, derfor foreslår jeg en ventilator med variabel hastighed.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg kan godt se pointen i at det nok ikke er så rart at have kold luft trækkende rundt i gulvhøjde. Det betyder så lidt mere hvordan den ser ud hvis den sidder synligt.

Så jeg vil nok vælge en med forplade, f.eks. https://www.greenline.dk/k/elartikl...ventilator 80m2 i timen er selvfølgeligt ikke alverden, men det er vigtigere at den er stille. Jeg finder ikke ret meget på Google når jeg søger på "ventilator med variabel hastighed".

Jeg forstiller mig at man kan male pladen uden problemer?

Kan man regne med at den kan vendes så den kører den anden vej? Hvis ja, kan den jo sidde i kontoret i stedet.

har du regnet på brændeovnen effekt? Der skal godt nok knald på, hvis strålevarme skal finde helt ud i køkkenet - mærkbart.

I tidligere tider - og de var ikke så dumme, lavede man en åbning lige over kakkelovnen i stuen på 15x15 eller 20x20 og en sprække forneden på 7-10x 20 med gitter. det virkede og kunne "lune" et sovekammer  eller den fine stue - men heller ikke mere. Det gav en del støv. Mekanisk ventilation må ikke køre for hurtigt, da det giver træk i huset.

Husk på, det virker kun så længe du har ovnen igang. En mere gangbar måde, er at føre isolerede rør rundt i huset på loftet med grisetryner.


 

uldal skrev den 17-01-2018 08:54:15

har du regnet på brændeovnen effekt? Der skal godt nok knald på, hvis strålevarme skal finde helt ud i køkkenet - mærkbart.

Nej jeg har ikke regnet på det, men det er svært at fyre effektivt i brændeovnen, der bliver hurtigt alt alt for varmt i stuen. Da vi samtidigt har for meget brænde, og jeg ofte arbejder hjemme, drømmer jeg om at få noget af varmen udnyttet bedre. Alle rum har veldimensionerede radiatorer og stuen gulvvarme, så det behøver ikke ud i køkkenet, jeg vil bare gerne udnytte det bedre.

I tidligere tider - og de var ikke så dumme, lavede man en åbning lige over kakkelovnen i stuen på 15x15 eller 20x20 og en sprække forneden på 7-10x 20 med gitter. det virkede og kunne "lune" et sovekammer  eller den fine stue - men heller ikke mere. Det gav en del støv. 

Ok.

Mekanisk ventilation må ikke køre for hurtigt, da det giver træk i huset.

Ja, det er værd at tænke på. Har du et bud på hvor hurtigt?


Husk på, det virker kun så længe du har ovnen igang. En mere gangbar måde, er at føre isolerede rør rundt i huset på loftet med grisetryner.

Jeg kender ikke "grisetryner"? Huset har to etager, så det er ikke så enkelt at føre ventilationen over loftet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også