Skjul ledninger i eksisterende loft

Jeg står for at skulle installere to lamper og et USB drevet kamera i et eksisterende loft.

Det drejer sig om

* 2 x 70 watt, 12 volt lamper (5,8 A skulle jeg mene, så)

* 1 x 250 mA, 5 volt kamera (1,25 watt skulle jeg mene, så) (USB)


Jeg vil meget gerne have at ledninger ud til enhederne ikke kan ses.

Loftet (underdelen) består af gipsplader under krydsfiner.

Jeg tror det bliver besværligt at lægge ledninger op på den anden side af krydsfiner uden at skulle bryde alt for meget ned. Men hvis nogen har gode forslag er jeg meget interesseret.

Jeg tænker til gengæld at det vil være ret nemt at fræse en "rende" i gipsen og lægger ledningerne heri - evt i en lille kabel skinne. Det kan så dækkes til af gips spartel så ledningerne ikke kan ses. Hvad siger I til den ide? Er det overhovedet lovligt og forsvarligt?


Jeg står for at skulle installere to lamper og et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke bryde mig om at se på det i mit loft. 


Morten

Selvfølgelig kan det fiskes op over loftet , det gjorde vi altid før hen , der er mange måder at gøre det på , elmand nævner en som kan bruges , og der mange gode metoder , men det er nok ikke noget moderne elektrikere laver eller kan lave .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Gips kanalen kan kun laves hvis der er træliste indvendig i hjørner. 

I stedet for sådan en gips kanal ville jeg bruge en standard plastkanal. Når man laver noget så er det oftest pænest at man kan se hvad det skal bruges til. Altså alle kan se du skal have ledninger ud til projektor, så det er naturligt med en plastkanal. Men jeg ville nu forsøge fiskeriet. 

Fornylig havde jeg savet et vandrør over til en vask i kælderen. Den gik rundt om den støbte trappe ved siden af rummet -ud i jorden og ind igennem sokkel ved vasken. Alt sammen under husets ydersokkel.

Det var rør i rør, så meget ligetil indtil yderrøret røg fra hinanden ude i jorden. Med en søgefejeder, med en lille krog fik jeg lagt en del filtret sytråd ind i "jorden" Fra den anden ende brugte jeg yderrøret og en støvsuger til at fiske tråden igennem. Så var det "bare" at binde tykkere og tykkere snor i indtil der kunne trækkes nyt rør. 

Fantasi og en lille smule risiko villighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Indtil nu har vi ikke fået at vide, om der er adgang til loftet, så det med at fiske er vel kun, hvis der ikke er adgang til loftet ovenfra. Hvis vi får at vide, om der er adgang til loftet, ville det være nemmere at give et råd.


fase

Det har du ret i Fabrin. I mit hovede havde Steff ikke adgang, ellers ville der jo ikke være noget problem.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det med plastik kanaler kunne være ok. Men fås de store nok? Som nævnt skal der hænge en projektor i loftet midt i rummet. Projektoren har en ledning der ikke er mere end godt en meter og den kan ikke nå ud til væggen. Derfor, med mindre jeg vil skifte ledning på projektoren, og det tør jeg nok ikke rigtig, skal der en forlængerledning op i nærheden af projektoren. Der hvor forlængerledning og ledning fra projektor samles vil jo fylde ret meget. Det kan nok ikke være i en normal plastik kanal. På samme måde skal 230V - 12V transformer til de to lamper også være ret tæt på lamperne, idet de også bare er født med et par stumper ledninger på 30-40 cm. Det hele ville i hvert fald blive noget nemmere, hvis jeg bare kunne have transformer og forlængerledning tilslutning tæt på projektor/lamper, og for at det kan lade sig gøre skal disse være "ved loftet". De kunne passende ligge i en "konstrueret" gips-kasse.

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne have al ledningsføring op over loftet, men selvom I venligt forsøger at forklare mig hvordan jeg kan gøre, virker det pænt umuligt for mig. Men måske er det bare fordi jeg ikke har erfaring i det. Jeg kan godt bore et hul og stikke noget ind, men jeg kan simpelthen ikke se for mig hvordan jeg skal kunne føre noget over mod væggen, når jeg ikke kan se hvad der sker. Der er vel både isolering og spær og alt muligt junk deroppe.

Men jeg er stadig lidt i tvivl om lovligheden i det her. Må jeg gerne trække ledninger over loftet? Må jeg gerne placere transformer og forlængerledning-tilslutning over loftet også?

Der er ikke adgang til loftet ovenfra!

så fik vi at vide, at det ikke er adgang til loftet ovenfra. OK, så er det på plads. Plastkanaler fås i dimensioner, så der kan placeres stikkontakter og andre former for stik i kanalen. f.eks. Rehau 70/110. Kanalerne kan forsynes med skillestykker, så du kan holde stærk- og svagstrøm adskilt.

Hvis du placerer transformere og forlængerledninger over loftet, skal der selvfølgelig være adgang til det uden at beskadige bygningsdele. Hvordan vil du for øvrigt få det placeret over loftet, når du ikke har adgang til loftet?


fase

Ad) Hvordan vil du for øvrigt få det placeret over loftet, når du ikke har adgang til loftet?

Ja det ved jeg heller ikke. Men hvis jeg kan få ledninger derop, kan jeg måske også få transformer og stikdåser derop

Hvad med bare at skære en "stribe" (f.eks. 20 cm bred) af loftet ned lægge ledninger mv op, og så lukke det igen. Kan jeg forholdvist nemt lukke sådan en stribe igen?

Selv om du kan få ledninger fisket i loftet, betyder det ikke at du kan få andre ting placeret i loftet.

Du kan selvfølgelig skære en rille i loftet og lukke det igen. Men hvis du placerer andet end ledninger og kabler i rillen, skal der være adgang til materiellet. Du kan skære en rille, som passer til den kanal, jeg har henvist til, og montere det materiel, du har brug for, i den. Hvis kanalen kan placeres plant med loftet, kan du få en pæn installation. Dybden på udskæringen skal så være 70 mm. ellers vil kanalen stikke lidt neden for loftet.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også