Weber 280

Jeg har været i gang med at pudse vægge op, og har udkastet puds på væggene.

Min murer sagde dog, at Weber 280 også kan bruges og at det kan trækkes på. Skal man stadig lave en tynd blanding, eller skal man blande det efter “opskriften”, hvis man  trækker det på i stedet for at kaste det på?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal ikke være for tyndt, så er det ikke til at arbejde med.

Jeg har tilsat vand indtil det ikke klumper, når jeg blander. Og så en lille bitte smule mere. Der er flere videoer på youtube, hvor du kan se konsistensen, f.eks:

https://www.youtube.com/watch?v=jfxX1ObJRPI ca. 5 min inde.

Weber 280 er ikke en disideret puds mørtel.
Puds mørtel er ca. 10-20 mm tykt.

Det er en fils mørtel som har gode egenskaber som en netpuds mørtel, altså med et mellemlag med armering. 

så det komme helt an på hvordan væggene skal stå som færdig overflade eller hvilken egenskab den skal have.

Iht. Murerhåndbogen 2016:

Udkast 

Udkastet skal først og fremmest sikre vedhæftningen mellem puds og underlag. Dernæst skal det regulere sugningen, især fra stærkt sugende underlag som porebeton, letbrændt tegl og fra ”lidet” eller ikke-sugende underlag som tæt beton. Reguleringen skal også gælde uensartetheder i underlagets sugeevne, f.eks. forskelle i 110 murstens og mørtels sugning eller forskelle fra sten til sten i samme mur. Er underlaget af et svagt materiale, kan grundingslaget måske forstærke dets overflade. Dersom underlaget er nogenlunde jævnt, kan der tyndgrundes. Tyndgrunding kostes på underbunden med en kost. Dersom underlaget er ujævnt, skal der kastes ud. Udkast skal kastes eller sprøjtes på.

Udkast udføres men en C-mørtel 100/400. = 1 cement og 4 gange murergrus 4 mm

Grovpuds 

Grovpudsen har som hovedopgave at udfylde underlagets fordybninger og gøre fladen plan. Grovpudslaget bliver derfor langt det tykkeste af de to lag og får derfor hovedparten af ansvaret for væggens beskyttelse mod alle de påvirkninger, den kan komme ud for. Grovpudsen skal tillige – sammen med grundingslaget – regulere afsugningen af slutpudsen således, at det får en ensartet struktur og farve. Grundingslag og grovpuds kaldes samlet for underpuds. Grovpudslagets mørtel kan trækkes, kastes eller sprøjtes på og udføres normalt i en tykkelse på 10-15 mm. Grovpudslagets overflade skal være plan. Sandet i grovpudsmørtlerne skal helst være groft med korn op til 4 mm i tværmål; de groveste korn bør dog ikke have tværmål, der ligger over halvdelen af pudslagets tykkelse.

mest almindelig grovpudsmørtel er KC 50/50/700. Kan købes færdigblandet fra Weber.

Hilsen Martin



Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Hej Martin

Mureren sagde at jeg skulle blande bakkemørtel og cement når der skulle pudses 

Det er også måden på det. Martin nævner flere muligheder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis