Sandfang og kloakforhold

Hej med jer. Jeg har et problem med et tilstoppet sandfang (oplyst af kloakmester). Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor sandfanget er på grunden.

Kloakmester mener den ligger hvor jeg har markeret med "A". Tidligere ejer af huset siger den ikke er der, men ligger hvor jeg har markeret med "B". Jeg kan finde en brønd ved "B" men ingenting ved "A".

Kloakmester bliver ved med at sige han er sikker på det ikke er ved "B". (han har ikke været ude at kigge siden jeg fandt "B".

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der nogen af jer som kan se noget ud fra den tegning jeg har sat ind? 

Hvor langt ned skal jeg grave for at lede efter sandfanget?

på forhånd tak

Dit billede viser både dit regnvandssystem og dit spildevandssystem. Normalt er det kun på regnvandssystemet, der er anbragt sandfang. Disse sandfang er normalt kombineret med nedløbsbrøndene.

På spildevandssystemet er der normalt ikke noget sandfang. På din tegning er der ved A en spulebrønd, hvis jeg har tydet tegningen rigtigt. Det er ikke et sandfang. Ved B kan der være en tilslutningsbrønd, som er skillelinien mellem din kloak og den offentlige kloak. Her bør der heller ikke være et sandfang. Brønden kan også bruges til at spule dit kloaksystem modstrøms, som er den normale måde at spule på.

Du har ikke i dit spørgsmål fortalt, hvad dit problem er, for det burde ikke være et stoppet sandfang eftersom, der ikke burde være sandfang på din spildevandsledning. Signaturen ved begyndelsen af regnvandsledningen viser, så vidt jeg kan se, også et sandfang.



fase

Tusind tak for din kommentar.

Jamen mit afløb/rist er stoppet I min indkørsel (den cirkel der er midt I mellem (A) og (B) og så lidt ned fra midten.

Kloakmesteren siger at det er mit sandfang der er stoppet. Og han oplyser at sådan som det føles når han stikker slangen ind, så skal sandfanget være ved (A).

Problemet er så at jeg kan ikke finde noget ved (A).


altså du kan ikke finde brønden?

den behøves ikke være præcist hvor det vises på tegningen. Prøv at banke noget langt ned i jorden rundt omkring for at se om du støder på et dæksel. Det burde ikke være så langt nede. Den sidste jeg hjalp min nabo med at finde lå 30 cm nede under sand og belægning i en indkørsel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Spulebrønden A har ingen indflydelse på afledning af overfladevand ved din garage. Måske du har misforstået ham. Har du renset brønden ud foran din garage? (der hvor der står overfladevand) kan det være den han mener? Det kan jo også være at noget er faldet sammen under jorden. Hvor har han undersøgt med hans spuleudstyr?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jep, jeg kan ikke finde brønden ved (A)

Det er ikke den ved garagen han mener. Når han sticker slangen I brønden ved garagen, så støder han på noget som tyder på at være stoppet ved (A)

Han har tjekket med spuleudstyr I brønden  ved garagen. Den skulle gerne være renset da det bl.a. var det jeg bestilte ham til at gøre. Derved fandt han ud af at sandfang er stoppet ved (A)


Når der lige bliver lidt bedre vejr, må jeg have gravet et større område op ved (A) end jeg har gjort nu. Så må jeg se om der dukker noget op.

Det underlige er bare at den tidligere ejer af huset (som også har bygget huset) oplyser at der absolut ingen brønd er ved (A). Den eneste brønd der er, er den ved garagen samt (B)

Er det ikke lidt spøjst at noget så er stoppet ved (A) som kloakmesteren oplyser?

Jeg er I hvert fald forvirret.


Kloakmesteren kan ikke komme frem til A fra garagen. Det er tydeligt at se på tegningen.

Brønden A kan godt være der, blot begravet. Det kan også være den er skippet i byggeriet da der i og for sig ikke er brug for den der. Der kan jo spules indefra i stedet for hvis det bliver nødvendigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I den brønd, du beskriver som værende i din indkørsel, er der en stor sandsynlighed for, at der er et sandfang. Så du har vel som en begyndelse fået den renset. Hvis kloakmesteren sætter sit kamera ned i afløbet fra din brønd i indkørslen. må han kunne se, hvor forstoppelsen er. Hvis du ellers ikke har problemer med dit afløb fra køkken og badeværelse, må dit problem ligge mellem risten i din indkørsel og tilslutningen til røret mellem A og B. Det er ikke sikkert, at der er en brønd ved A, med mindre tegningen er lavet efter kloakkens udførelse.


fase

Jeg har ingen problemer indenfor. Det eneste lille problem jeg har, er at når det regner rigtig meget (eller I lang tid), så stopper brønden I indkørslen og der ligger en lille vandpyt ovenfor.

Det sykker selvfølgelig lidt efter det er stoppet med at regne.


Men det lyder til at eneste mulighed for at finde hoved og hale I noget som helst, er at få tv inspection ud.. Det er bare surt at skal betale en formue for det

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis