Gulvvarme shunt termostat

Hej

Jeg har lidt bøvl med gulvvarmen i mit hus. Der bliver kun ca 21 grader i rummene, selvom alle rum-termostater er sat til 23 grader. Det er et nyere energiklasse B hus.

Måske kan én herinde hjælpe mig med at forstå mit varmeanlæg?

På billedet ses en termostat som sidder ved shunten. Den tror jeg er i stykker - det gør ingen forskel på temperaturviseren over pumpen, om den stilles på 25 eller 40 grader. Burde den ikke regulere temperaturen på det vand, der løber i gulvene? 

Viser temperaturmåleren over pumpen retur- eller fremløbstemperatur? Den ligger på ca 30 grader. Kun hvis jeg skruer kedel-temperaturen op på 40-45 grader, flytter den sig opad (og det gør stadig ingen forskel om jeg justerer på shunt-termostaten).

Jeg har sat kedel-temperaturen til varmen på 36 grader. På den måde regner jeg med, at jeg slipper jeg for at ødelægge trægulvene med for varmt vand, hvis termostaten ved shunten er i stykker. Til gengæld kan jeg ikke helt få den varme i rummene, jeg gerne vil have.

Vil det hjælpe at købe en ny termostat til shunten og indstille den til ca 35 grader, og skrue kedeltemperaturen op til ca. 40 grader?

Mvh 



Hej Jeg har lidt bøvl med gulvvarmen i mit hus.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg fik skiftet termostaten, og det har helt klart hjulpet. Har skruet kedel op på 45 grader, og indstillet shunt til 34-35 grader.

Jeg synes dog stuen, som er den største kreds, har svært ved at varme ordentligt. I de andre rum føles gulvet lunt, men ikke i stuen. Justeringsskruen for stuen står helt åben.

Hvad kan problemet være? Og hvad kan jeg gøre?


Jeg kan se at du har en pumpe med 3 hastigheder. Jeg kan ikke se om den står på 1 men er det tilfældet kunne du skrue en tak op. Det er den lille knap på pumpens klemkasse / tilslutning boks.

Se efter om termostat /temometer holder de 34-35 gr., og afvent et par dage. Hvis temperaturen ikke holdes skal du hæve kedeltemperatur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hjælper Eriks råd ikke, kan du lave modstanden større i de kredse der giver god varme. Det gør du eksv. ved at lukke 1/4 omgang på kredsen af gange og tjekke resultatet 1-2 dage senere. På et eller andet tidspunkt vil du få den store kreds til at følge de små. Det er ikke umuligt du skal køre i "tak" nummer to på pumpen når der er koldt og kan nøjes med "tak" nr et når det bliver varmere. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for det. Pumpen står allerede på 2, og temperaturen på termostaten holder fint. Måske pumpen skal op på tre?


Kan jeg på nogen måde tjekke, om kredsene er fordelt som jeg tror? Jeg har en oversigt fra indjusteringen fra da huset blev bygget, men synes fx at gulvet i rummet ved siden af stuen føles meget varmt, mens stuegulvet ikke gør - kan min oversigt over kredsene være forkert? Og kan jeg selv finde ud af det?

Jeg har da oplevet et sted hvor der var byttet om på det. sådan at termostat i stuen bestemmer over bad el.lign. 

Du kan jo tjekke om termostater hører til de rigtige kanaler på styring. Skru helt op og bagefter helt ned på en, så vil du kunne se en reaktion på lysene på styring. 

Hvis du skal tjekke om slanger virkelig går hvor du mener, taget det lidt længere tid. Skru en helt ned på en enkelt, og se om det er det rigtige sted gulvet bliver koldt. Det vil tage 8-12 timer ved betongulv.

Telestater sidder sikkert på retur, så er der på fremløb en skrue som kan justeres. Den kan du jo skrue helt i bund og bagefter helt ud, samtidig med at du omhyggelig tæller omgange. Skriv ned. Så ved du hvor den har stået, og om det er rigtig. Ellers sker der jo ikke noget ved at give det varme rum 1/4 -1/2 omgang mindre. Vent et par dage for at mærke resultatet. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis