Må man lukke rør samling inde bag gips?

I min stueetage på badeværelse oppe under loftet (synligt) 2 rør samlinger med balofix.

Det er koldt/varmt vand til badeværelse på 1.sal og ikke andet.

Må jeg sætte gips loft op under samlingerne uden at lave en lem?

Det skal siges at de 2 rør går videre ned i kælderen og har deres egen tilslutning dernede, hvor der sidder balofix på.


Katmus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej,

Det eneste tilfælde, hvor man må skjule rørsamlinger er, hvis det drejer sig om centralvarme, idet der er tale om en begrænset mængde vand, samt at man har en trykmåler, der fortæller om utætheder.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Fordi du skal kunne se utætheden før den udvikler sig til et vandfald. Men hvis du alligevel har afspærringsmuligheder andet steds, kan du erstatte hele trækket med PEX rør i rør, så kan du skjule det som du lyster.


Elektronikteknikeren

ja det giver mening.

faktisk er det gamle oprindelige jernrør gennem stue etagen og oppe under loftet bliver de til PEX videre op til 1. sal.

men kan ikke skiftes da det hele er muret ind.

Nede i kælderen bliver det igen til PEX og så er det PEX hen til VB og koldtvand, hvor de sidder med egne haner.

nede i kælder er samlinger skjult.

Ingen lem her.

Når vi nu er ved vand og tryk.

Burde man ikke i dag have en form for sikring på vandindløb til hus.

Så man kunne lukke aut. for evt. brud.

Som du selv nævner kan det jo blive noget af et vandfald, specielt hvis man ikke er hjemme i en længere periode.





Katmus

der sidder  en hane ude i vejen. Den er rustet fast så jeg kan ikke dreje den med den krydsnøgle jeg har.

Vandværk siger at jeg bare skal ringe til dem.


Nå men uanset... den lukker jo ikke aut.

Så er man på ferie 14 dage så render der en del vand ud :-)


Katmus

Korrekt. Man kan få nogle ventiler som klapper efter der er løbet f.eks. 10l vand igennem på kort tid. Som er beregnet til at opfange en sådan læk.

Men det er mest til opvaskemaskiner mv.

Man kan så få nogle der reagere på et signal fra en sensor som trigger på vand.

Man kan hurtig købe sig fattig sikkerhed. Man kan også tegne en forsikring, det er jo det almindelige.


Elektronikteknikeren

Der findes også elektroniske løsninger som automatisk lukker ved utæthed. Problemet er naturligvis at skelne det daglige forbrug fra utætheder. Jeg ved min fætter har opfundet og sælger sådanne systemer. Han er meget overbevist om deres kvaliteter. Så er du interesseret så send en privat besked.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 15-01-2018 10:13:18

Korrekt. Man kan få nogle ventiler som klapper efter der er løbet f.eks. 10l vand igennem på kort tid. Som er beregnet til at opfange en sådan læk.

Men det er mest til opvaskemaskiner mv.

Man kan så få nogle der reagere på et signal fra en sensor som trigger på vand.

Man kan hurtig købe sig fattig sikkerhed. Man kan også tegne en forsikring, det er jo det almindelige.

 


Jo.. forsikringen kender jeg.

Men forsikring kan ikke fjerne alt det bøvl der kommer ud af det, med genhusning o.s.v.

Har en kammerat der lige nøjagtig er ude i det samme i dette øjeblik og er genhuset i 6 mdr.

Ikke så fedt skulle jeg hilse at sige :-)

Til ev:  Vil jeg overveje, hvis jeg alligevel skal have skiftet vandtilførsel i forbindelse med min kælderrenovering.


Katmus

Hvis du har en vandmåler, er der sikkert en ventil/hane til at lukke for vandet. Så kan du lukke for hele vandinstallationen der. Hanen ude ved vejen er normalt vandværkets ejendom, og hvis du betjener den, og den bliver utæt, vil du normalt få regningen for udskiftningen, så derfor bør du ikke bruge den til at lukke for vandet. 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis