Bordplade understøttes hvordan?

Hej,

Jeg har fået en flot OSB-plade, som jeg vil bruge som bordplade til arbejdsbord på to bordbukke.

Pladen måler 200*120 cm og er 18 mm tyk. 

Hvordan understøtter eller afstiver jeg den bedst, så den ikke buer nedad, hvis jeg sætter noget tungt på midten?

Jeg har overvejet at skrue nogle lægter eller lignende fast under pladen i enten et kryds eller parallelt med hinanden, men jeg har også en stor MDF-plade, som jeg kan lægge OSB-pladen på.

Jeg er ikke den mest erfarne handyman, men jeg kan klare mig nogenlunde og har det mest almindelige værktøj.

Håber, at nogen kan give mig et par gode råd 🙂

Eva

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Hvis du vil lægge den på 2 bukke får du ikke problemer på den smalle led. På langs ville jeg skrue en Sarg op under. Det kan være som du skriver en lægte på højkant med det er kun højden på sargen der har betydning så det kan også være et høvlet bræt på højkant. Det skal være ca. 10 -15 cm fra kanten. Det styrker det hele med lidt lim på kanten. 

Hvis bordet så bliver for høj, må du enten save hak i bukkene eller i sargen hvor bukke skal stå. Eller noget i begge dele. Sargen må gerne skæres skrå ud i ender så det ser lid elegant ud. 

Jeg vil tro du kan få en fornemmelse om metoden ved at kigge under dit spisebord. 

God fornøjelse med bordet.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis