Rundsavsklinge

Hej med jer.

Lige et spørgsmål, kan man godt sætte evt. 3 klinger sammen på rundsaven uden problemer når man vil lave fingersamlinger.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror ikke det er helt godt, klingerne er jo lagt ud, så tænderne er bredere end inde ved hullet.

Men måske med en passende bred skive imellem, som har samme diameter som navet.

Det findes indstillige slingreskiver, måske det var en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen til   
Af en eller anden grund er det ikke tilladt i EU at bruge dado klinger (altså flere klinger ved siden af hinanden).
Det næste er at din sav sikkert ikke har en aksel der har et så bredt stykke at du forsvarligt kan spænde flere klinger fast, når der skal skiver i mellem, som je-ns skriver.

Så hvis du skal lave fingersamlinger, kan du enten bruge en fræser eller bygge en box-joint-jig. så du kan bruge en klinge.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 PinkHenrik skrev den 11-01-2018 20:04:14
Af en eller anden grund er det ikke tilladt i EU at bruge dado klinger (altså flere klinger ved siden af hinanden).
Det næste er at din sav sikkert ikke har en aksel der har et så bredt stykke at du forsvarligt kan spænde flere klinger fast, når der skal skiver i mellem, som je-ns skriver.


Det har du nok ret i, tænkte bare på min egen bordrundsav, den kan gabe over en del...

 


Vi prøver igen, i morgen --

Det er problemet med at centerhullet i skiven ikke han holdes på plads på aksel / kraven der er det farlige. Hvis det flytte sig lidt kommer du hurtig i problemer med ubalance med de hastigheder. 

Jeg har lavet fingersamlinger med dyksav. De stykker der skulle være ens blev spændt sammen, og spændt til et stykke regler. Så kunne der indstilles efter streger. Der blev naturligvis kørt flere gange, men det er jo ingen problem da saven er god til dybden 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres svar lyder godt, men er der så en der ved hvor man evt. kan købe

slingreknive eller slingeresave som de jo osse hedder. 

Morten csh

Annonce

Jeg er ikke sikker, men jeg mener også at slingre klinger heller ikke er tilladte i EU, da de er endnu farligere end dado klinger, hvis ikke din aksel/motor kan klare det, prga vibrationerne  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ok tak for dit svar, må finde en anden løsning

Morten csh

Byg dig sådan en stedet, så kan du anvende almindelige klinger :-)

http://woodgears.ca/box_joint/jig.html

Jeg har selv bygget en, og den fungerer gangske glimrende (desværre fylder den!)


Med venlig hilsen

Anders

På youtube findes der masser af forskellige box-joint-jigs man kan bygge, som er beregnet til enkelt klinge på rundsaven. Lige fra de helt simple til de virkelig lækre, som vil være en fornøjelse at arbejde med.

Der også eks på hjemmelavede dadoo-klinger, hvor mellemskiven på ca 8-10cm i diameter er skåret ud af en slange til et bildæk, når klingerne spændes på akslen låses de af gummiet og holder deres position i forhold til hinanden. Men de er stadig ikke lovlige i EU.

Hej igen. Tak for jeres svar men syntes at den du henviser til ser lidt for smart ud da det jo ikke er en masseproduktion jeg skal igang med, og den med at sætte to klinger sammen med gummi lyder rigtig godt (måske ikke lovligt) men kan det virke.

Morten csh

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis