Rundsavsklinge

Hej med jer.

Lige et spørgsmål, kan man godt sætte evt. 3 klinger sammen på rundsaven uden problemer når man vil lave fingersamlinger.

Hej med jer. Lige et spørgsmål, kan man godt sætte... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lige målt mine klinger. De har en snitbredde på 3,2 mm og er 2,4 mm med centerhullet.
Ved at sætte 2 klinger sammen kan du så lave en dado på lidt over 6,5 mm... det vil jeg sige er en meget lille dado  
Brug en fræser, der kan du få jern i alle størrelser   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det kan man godt en evt. reducerings ring skal jo passe rigtigt godt i tykkelsen med "stambladet" selvsagt.

Tænderne på eks. 2 klinger osv. skal drejes: Forstået på den måde at du drejer klingerne således at tanden på nr. 2 klinge ligger inde mellem tanden på klinge 1. osv. så det kan godt lade sig gøre, i den udstrækning du har et stykke aksel (glat) af en given længde.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, i en "snæver" vending.

Held og lykke med det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Maskinsnedker.

Ja jeg mener også godt at det kan lade sig gøre, men skal man ikke lige have et stykke gummi imellem skiverne samt en afstandsring så de ikke drejer på akslen.

Hilsen Morten csh

En afstands skive og gummi ditto er måske nok en god ide'

Disse kan jo fås i meget tynde, ( må jo ikke være tykkere end det tanden fylde udenfor stambladet) så jow.

Men har da brugt det uden, for mange år siden da jeg var lønarbejder, uden de store problemer.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Hej Maskinsnedker.

Tak for dit indlæg, jammen så er vi jo i den samme skuffe med ideen om det

Hilsen Morten csh

Det kan også gøres ret enkelt med en slæde, og så sætte et stop i hver ende, så dit træ kun kan bevæge sig i dado'en bredde og så lave flere snit ved siden af hinanden.
Jeg har flere gange brugt det trik, også til halv/halv samlinger, hvor der skal "stemmes ud" midt på en lodret stolpe.

Det næste er at du skal bruge klinger med "flad top"på skærefladen. De almindelige klinger er en anelse skråtstillet til hver side, så du vil opleve at dine dado's bliver "rillede" i bunden af snittet.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej PinkHenrik.

Tak for dit svar, havde ikke lige tænkt over det med tændernes hældning, men du har ret

Hilsen Morten csh

Men ved at bruge en slæde og flere snit, kan du sagtens bruge en almindelig klinge, fordi du "filer" lidt af rillen af for hvert snit du laver.
Du kommer under alle omstændigheder til at rette snittet med et stemmejern bagefter, i hvert fald hvis det er fingersamlinger der er synlige (og dermed skal se helt tætte ud).
Så jeg ville gå fræser vejen, som også er langt nemmere at indstille...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej PinkHenrik

Tror også at det ender med at fræseren må tage over istedet og så lave en slæde til den

Hilsen Morten csh

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis