Meget tykt muldlag hvor indkørslen skal anlægges

Hej 

Jeg står i den situation at jeg skal til at anlægge en større indkørsel. Har i den forbindelse læst stople op og ned om hvorledes en korrekt bund skal opbygges.

Jeg har den udfordring at på min grund er muldlaget cirka er 1 meter tykt før man når rene aflejringer. Da indkørslens areal bliver omkring 150 kvm bliver det jo en imponerende mængde jord der skal graves af. 

Jeg insisterer på at bunden skal opbygges efter bogen. Er det korrekt at jeg skal have alt den muld af? Eller ville det være nok at grave mindre af og så ellers fylde bundsikring og stabilgrus i?

Nogen der kan forklare mig hvordan det skal gøres korrekt i mit tilfælde?

Jeg takker på forhånd.

/Søren

 


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er da steder hvor muldlaget er flere meter tyk. Så det kan ikke være en betingelse at komme helt ned til grus eller sand. Så grav 25-30 cm af (afhængig af fliser eller stabil grus afslutning) Start med 10 - 12  cm bundsikring med murbrokker, eller 20-40 grus. Derover 10-12 cm stabilgrus. Det vigtigste er at din stabilgrus plads har det rette fald, så der ikke kommer til at stå vand på det. Og det gælder også hvis du afslutter med afrettersand og fliser.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det skal ende med stabilgrus i en periode, så læg en ekstra dynge af ved siden af, så de fordybninger der kommer kan repareres inden de bliver for store.

Jeg har set en plads med stabilgrus og så 4-5 cm knust asfalt over. Det holder godt. 

Der er godt nok delte meninger om det materiale, nogen mener det kan være en forureningskilde, og derfor ikke egnet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis