Udsugning i lade

Hej.

Jeg her en minigraver holdende i laden som jeg ofte lader stå 5-10 minutter og varme op. Det er næppe godt for helbredet at bevæge sig ind i laden med dieselos hængende i luften. Kan man ikke sætte en slange på udstødninger og lade den gå gennem et hul i det tilstødende staldvindue - ellers evt. bruge et 120 mm. afløbsrør med påmonteret metalstuds der passer over udstødningen? Vil ikke bruge flere tusinde kr. på mekanisk udsugning - det er jo ikke et værksted jeg har gang i min blot en gammel lade.

Mvh Emil 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil bruge rør, så brug ventilationsrør i metal. De smelter ikke. Hvis du vil holde udstødningen væk fra laden, bliver du nødt til at have undertryk i røret - du skal have en ventilator tilkoblet.

At bruge slanger er "ikke bare". Slanger der kan holde til høje temperaturer koster "en krig". Hvis du kun skal bruge udsugningen mens din maskine varmer op, kommer der ikke de høje temperaturer, og gør det hele nemmere.

Ved udsugning af udstødningsgasser suges der ofte en del "kold luft med". Det sørger for at holde temperaturen på et acceptabelt niveau.

Søren O

Ok det giver mening - jeg var faktisk også i tvivl om temperaturen ville blive et problem. Maskinen er jo ikke så stor så jeg tænker et par meter 2” vandrør der går over i et par meter kloakrør med en badeværelsesventilator i enden. Jeg har nemlig lige afmonteret en fin ventilator hvor hydrostaten er gået.

Badeværelsesventilaroren kan du godt glemme. Den laver næsten intet undertryk. En ventilator fra en emhætte er noget bedre, men har du en gammel kornblæser stående, så kan det komme til at virke.

Søren O

Ja i 2" rør vil bedeværelses suger ikke give noget, der skal du mindst op i 125mm. Men gl. støvsuger der fører udblæsning ud i det fri kan køre med mindre rør. 

kornblæser er vel lige lidt stor til opgaven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

En simpel, enkel og lavteknologisk metode kunne også være at åbne porten, starte og køre maskinen uden for samt lukke porten igen.     

Men ellers kan du som en tommelfingerregel tage motorens slagvolumen og gange med de antal omdrejninger/m den går med, så har du en ide om hvor mange liter luft du skal have suttet ud gennem slangen i minuttet, så du undgår at får røg i rummet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jo tak sådan gør jeg jo også pt. :-)

Problemet er bare at graveren står helt bagerst i laden hvor den er kørt op på sådan en afsats for ikke at stå i vejen. Og da alt er hydraulisk - også bælterne - så har den jo bedst af at blive forvarmet i hydraulikken inden man kører for meget med den.

Starter nok med en simpel løsning til jeg falder over en billig kornblæser. Har for resten også sådan en røgsuger der har siddet til konvention i en pejseindsats - den burde i hvert fald kunne holde til varmen. Ligner typen der også sidder i en varmluftsovn men den flytter nok ikke så meget luft.

Tak for info vedr. omdrejninger og luftmængde - det havde jeg ikke tænkt over.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis