Kanal til emhætte i tag lukkes

Jeg vil gerne udskifte min emhætte til en emhætte med filter. Lige nu er der rør ud til en lille "skorsten" på taget. Hvis jeg fjerner røret og emhætten, kan jeg så bare lade "skorstenen" stå urørt, eller skal den lukkes af på nogen måde?

På forhånd tak 👍


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det må du ikke gøre, altså udskifte emhætten. En emhætte med filter er altid en nødløsning.  Når du har en "rigtig" emhætte får du samtidig udluftet i huset. Det er min mening, men det besvarer jo ikke dit spørgsmål. 

Hvis "skorstenen" er en taghætte kan du godt lade den stå og lade den hjælpe med udluftning i tagrummet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du må naturligvis gerne udskifte emhætte. Jeg synes bare det du påtænker at sætte ind i stedet er en væsentlig dårligere løsning. 

Der sker ikke noget ved at lade den taghætte sidde. Hvis du tager den væk kan du få problemer med at finde en tagplade der er falmet til samme nuance som dit tag.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har som elektriker opsat mange emhætter med filter kun. Ofte i etageejendomme. Jeg er enig med Erik i at emhætter med filter er elendige, og absolut kun bør benyttes som en nødløsning. Det er selvfølgelig helt op til dig   

Der sker ikke noget ved at lade taghætten sidde. Den bidrager til ventilationen på loftrummet. Musene kommer ind på loftet uanset hvad. Rotter er forhåbentligt ikke noget vi har på loftet....   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

tis1980 skrev den 10-01-2018 18:42:22

Jeg vil gerne udskifte min emhætte til en emhætte med filter. Lige nu er der rør ud til en lille "skorsten" på taget. Hvis jeg fjerner røret og emhætten, kan jeg så bare lade "skorstenen" stå urørt, eller skal den lukkes af på nogen måde?

På forhånd tak 👍


Jeg kan erfaringsmæssigt bidrage lidt her. Vi har en emhætte med kulfilter. Filtrene er halvdyre og skal skiftes ofte. Den fjerner ikke fugt hvilket må være en emhættes funktion. Du kommer formentlig til at etablere en anden form for ventilation af dit køkken for at komme af med den fugt som madlavning osv giver. Udover det kommer sådan en filter emhætte til at stinke hvis du ikke skifter de filtre hyppigt. Den opsamler jo alt fra madlavningen. Som de andre i denne tråd siger bør du ikke skifte til en med filter. Du vil fortryde det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis