Båndsav klinger

Hej

Jeg har lige erhvervet mig en Shepparch HSB20 båndsav og har brug for lidt gode råd, først jo den var ikke dyr, men det er jo økonomien der afgør det.

Jeg har kørt nogle test med den medfølgende klinge (formoder der 6 tænder pr tomme og klingen er 6-7mm bred, lidt all round, intet oplyst i manualen), snittet er lidt ru i det, manualen siger at det kan være en forkert klinge til formålet så jeg har kigget på en med 4 tænder pr. tomme, den skulle flytte matrialet hurtigere væk, den er så 10mm bred og være bedre til lige snit, set hos Harald.

Er kvaliteten i orden fra Harald og findes der en anden forhandler af klinger der har en højere kvalitet.

M.VH.
John



JM
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til træ, hvilket jeg formoder du saver i, vil en klinge med flere tænder pr. tomme formodentlig give et lidt finere snit og omvendt vil den grovere med 4 tænder/tomme lave lidt flere spor i snittet. Du har ret i at jo "bredere" en klinge er, jo dårligere er den til kurvesavning.

Tror ikke der er den store forskel på holdbarheden på de forskellige fabrikat klinger når de bliver brugt til det materiale de er lavet til. Men der er nok forskel hvis prisen er 3-4 gange højere. 

Klinger fra andre steder finder du ved at spørge https://www.google.dk/ om "båndsavklinge 1420" uden anførselstegn. Du vil opdage der er mange der faldbyder klinger til din sav herhjemme.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det jeg lige nu skal save er lidt grovere og jeg har fundet denne klinge LINK, den er hærdet. 

Der er vist noget med at jo større afstand mellem tænderne jo mere smuld kommer ud under savningen og snittet bliver renere. Hvis kvaliteten på klinger er næsten ens kan jeg lige så godt købe den fra Harald til 100,-kr


JM

De klinger der er tandspidshærdede holder længere, men man kan så ikke file den med en almindelig fil.

Akkurat som en fukssvans, der er tandspidshærdet..

Vil da mene at der findes kvalitetsklinger som er bedre end dem fra HN, men om merprisen er pengene værd er jo ikke sikkert.

Var det mig ville jeg starte med de billige og fungere de tilfredsstillende, kan man jo ligesågodt bruge dem. 


Vi prøver igen, i morgen --
jmorten skrev den 10-01-2018 09:14:37

Det jeg lige nu skal save er lidt grovere og jeg har fundet denne klinge LINK, den er hærdet. 

Der er vist noget med at jo større afstand mellem tænderne jo mere smuld kommer ud under savningen og snittet bliver renere. Hvis kvaliteten på klinger er næsten ens kan jeg lige så godt købe den fra Harald til 100,-kr

 Jeg tror faktisk ikke du nu om dage kan købe en klinge der ikke har hærdet tænder. Det vil kræve man bruger noget jern af en betydeligt bedre kvalitet end den klingerne bliver leveret i nu om dage. Du kan altid kende en tandspidshærdet klinge på at jernets farve har et blåligt skær lige under det sted hvor tænderne "er sat på klingen" og ud til enden af spidsen. Du kan starte med og kigge på det billede der vises på dit eget link. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak hjælpen, jeg tror at jeg starter med den fra Harald og ser hvad der sker og hvis det viser sig at det er noget skrammel, så er det prøvet og så nævner jeg det her.


JM
Annonce

Nu er jeg mest vandt til at save i stål men vil da tro at principperne er de samme.. 

Man plejer at sige minimum 3 tænder i indgreb. Dvs at hvis det du saver i dækker mindre end 3 tænder ad gangen bliver man nødt til at skifte til en finere klinge. (har oplevet mange ødelagte klinger fordi dette ikke blev opfyldt bla af lærlingen

Når så godset bliver for stort bruger man en grovere klinge for at der er plads til at spånen, der nu bliver længere kan være der. Ellers risikerer man at det "pakker" sig med en knækket klinge til følge. 

Hvis man passer på klingen kan den virkelig holde meget længe, men omvendt skal du kun gøre det forkert en gang for at den er lige til skrottønden (grimme skæve/buede snit). Jeg går ud fra at med træ er det hele lidt mere taknemmeligt.. 

Håber det gav mening 

Mine test viser at den skærer godt det er mere snittet der ikke er så pænt, og jeg kunne give emnet noget sandpapir, men lige nu går jeg efter det optimale. Jeg er snart firkantet i øjnene af at kigge youtube videoer men forståelsen er ved at være der -tror jeg.

Det er kun træ det handler om.


JM
jmorten skrev den 10-01-2018 23:37:04

Mine test viser at den skærer godt det er mere snittet der ikke er så pænt, og jeg kunne give emnet noget sandpapir, men lige nu går jeg efter det optimale. Jeg er snart firkantet i øjnene af at kigge youtube videoer men forståelsen er ved at være der -tror jeg.

Det er kun træ det handler om.

 Så skal du skal skifte til en af de gammeldags flimmerdåser med billedrør.      

Til træ er det vist lige meget med x antal tænder med bid i emnet. 

Tror ikke du får slidt en/et H. Skrald klinge/bånd op de første par uger, heller ikke hvis du saver 12 timer i døgnet i rent træ! Det der slider på en båndsavsklinge er i træ/plade der er forurenet med jord/småsten. Her hører spånplade til blandt de værste.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 10-01-2018 11:51:07

 Jeg tror faktisk ikke du nu om dage kan købe en klinge der ikke har hærdet tænder.

Undskyld mig Leif, men det er/var nu ikke helt rigtigt.

Da jeg i sin tid lavede en' båndsav selv fra schratch, kontaktede jeg Junget (V/Århus) hvor jeg bestilte 2 stk. klinger i Hss. dem man selv kan file, og på lige det mål jeg sku' bruge.

Rykkede lidt for dem i forb. med sommerferie mener jeg, kom til at snakke med en kollega til ham der åbenbart var på ferie ok.

Han sagde at det kun var muligt om der blev bestilt 5 stk. af hver, men han ville da ikke blande sig i en aftale der var lavet (heldigt for mig)

Medgiver det ikke er mange steder der kan findes sådanne i vores tid, har måske noget med timelønninger? (nej det er ikke en politisk propaganda) det er ikke tilladt her på LDS.

@ imorten måske er det af svingende kvalitet der kan være årsagen (ingen påstand) rigtigt er det at færre tænder giver groft snit, og modsat, dermed ikke sag at mange tænder altid er bedst, der kan også give for megen modstand kva' at klingen ikke kan "nå om du vil" at komme af med savspåner.

Smalle klinger kaldes for svejf klinger disse er fantastiske til små kurver, og modsat.

Nå jeg kan altså ikke fatte mig i korthed, men håber du og måske andre kan bruge mit indlæg.

Ps. Du skal være obs. på at angive dine båndhjuls Ø for at få den helt rigtige tykkelse af klinge/r har noget med holdbarheden at gøre, klinger kan spænges om de er for tykke i forhold til før omtalte, det er teorien jeg lærte på Tek. Sk. Skive i 1970. 

Nogen vil sikkert påstå noget lidt andet, men jeg holder mig til efterhånden gammel lærdom.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 12-01-2018 18:06:47

Undskyld mig Leif, men det er/var nu ikke helt rigtigt.

Da jeg i sin tid lavede en' båndsav selv fra schratch, kontaktede jeg Junget (V/Århus) hvor jeg bestilte 2 stk. klinger i Hss. dem man selv kan file, og på lige det mål jeg sku' bruge.


Min bemærkning var nu møntet på klingerne til de små hobbysave. Naturligvis kan du købe HSS klinger til en "rigtig" båndsav. Jeg gætter dog på de ikke er helt billige.

Du glemte helt at fortælle hvad du måtte bøde for dine klinger ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis