Manglende adgang til krybekælder

Hej LDS

Håber I kan hjælpe. Vi har overtaget et hus hvor der ikke er adgang til krybekælderen, er det ikke usædvanligt? I tilstandsrapporten stod der, at antallet og placering af ventilationsriste ikke er i overestemmelse med gældende regler for ventilation. Nu går vi og frygter om der er fugtskader derinde. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal håndtere dette. Min tanke er, at få lavet en åbning til krybekælderen. Vi har et fyrrum som er under niveauet for resten af huset så man kan se krybekælderen fra "siden", hvis I forstår hvad jeg mener. Fra den side er der ført rør ind til krybekælderen pga. gulvvarme, men man har ikke åbnet nok til at en person kan krybe ind. 

  1. Er det en murer jeg skal have fat i eller er det noget man selv kan klare? 
  2. Er det muligt at undersøge for fugtskader uden adgang til krybekælderen, fx. med instrumenter via ventilationsristene eller noget i den stil?
  3. Hvilken fagmand anbefales det at bruge til at undersøge for fugtskader i en krybekælder? Tænker det skal være en der er villig til at ... krybe ned?

Håber I kan hjælpe med at svare på nogle af ovenstående spørgsmål!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vist ret sjældent at man ligefrem kan konmme ned i en krybekælder, da den kan varierer fra 10cm og opad, jeg har selv 70 cm og det er vist. I den høje ende, men er Du bekymret kan du jo få kamera undersøgt din krybekælder.

Hvis der er adgang fra fyrrum til krybekælder, er der også adgang for den restvarme, fyret laver. Dvs den eneste fugt, der komme ind er en defekt sokkel. Slm Frost skriver, hvis su ikke kan sove om natten, så må du ofre en kamera-inspektion, men hvis tilstandsrapporten er lavet en vinter, kan de manglende riste måske være, at de blot er blokerede.  Det gør mange om vinteren.


 

Hvilken fagmand skal man have fat i for at få lavet sådan en kamerainspektion? Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvem man skal have fat i. Hvis I kender nogle firmaer der kan klare sådan noget må I meget gerne linke!

Er der noget sundhedsfarligt i, at man selv kryber ned i krybekælderen, hvis jeg får adgang? Bør jeg have maske på?

@mfrost Uden adgang kan man jo ikke følge med i hvordan det går dernede, så jeg er faktisk overrasket over at det er sjældent man kan det. Må jeg spørge, kan du komme ned i din krybekælder?

 @uldal Tilstandsrapporten var faktisk lavet en sommer. Der er lavet en tilbygning så et hjørne er blevet lukket af. Hvis der er utilstrækkelig ventilation er det jo også et grundlag for fugtskader... 

jeg mener Tech-Pro laver kameraer, så du selv kan inspicere. mht selv at krybe derned vil en maske under alle omstændigheder være klogt. Ikke pga gasser, men støv, insekter osv. Men jeg ved ikke hvad du leder efter. Er der en defekt i huset? Eller går du bare med livrem og seler? Så vil jeg råde dig til at få fjernet den kælder. det er en ren energisluger.

jeg checkede lige, jo! Tech-Pro laver små kameraer for inspektion. så er der sikker flere. Her kan du stikke kablet ind gennem vent. huller ol. de kan optage så du kan se det på PC.

Men er du angst for kommende råd, kan du jo alliere dig med et ventilationsfirma, der kan lave tvangsventilation i hulrummet.


 

jeg har ingen adgang til min krybekælder og som sagt så er de fleste krybekældre så lave i højden art man ikke angang kan ligge dernede


Annonce

Mange tak @uldal, det vil jeg prøve at kigge på!

Tak for svar @mfrost

Der er ikke nogen fare ved at kravle ind i en krybekælder. Kun hvis man lider af klaustofobi. En "mekaniker" vogn er ofte god at "suse rundt på" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Da jeg overtog mit hus, var der ingen adgang til krybekælder, jeg lavede en lem under et skab i entréen, jeg har plads så jeg kan "krybe rundt" i det meste.


Vi prøver igen, i morgen --

Har du problemer med at de gulv giver sig når du går på det? Hvis det er tilfældet kan det være tegn på at du har råd og svamp der nedbryder dit bjælkelag. Hvis ikke så går det skam nok. 

Oftest bruger man fugtmålinger til at checke om der er risiko for skader. En måling af det relative fugtniveau vil altid være et godt udgangspunkt. Et kamera hjælper dig ikke meget på vej. 


Du må ALDRIG lukke for ventilationen til din krybekælder. Du må heller ikke sætte mekanisk ventilation på den. Hvis dit fyr blæser varm luft ind i krybekælderen vil jeg anbefale dig at få isoleret så det ikke fortsætter - det kan nemlig give fugtproblemer mere end så meget andet 


Der findes et utal af firmaer der har fugteknikere. Bl.a. kan jeg anbefale DMR der er rigtig dygtige til disse analyser. De finder sikkert lidt forskellig skimmel og et lidt for højt fugtniveau og så er din krybekælder næsten ligeså alle andres :-)

@boso Der er skævheder, fjedrer lidt og knirker få bestemte steder.. Det mærkes som om laminatgulvet har løsnet sig nogle steder, men jeg frygter det værste, at der er råd der nedbryder bjælkelaget. Jeg bliver nødt til, at få det undersøgt. Mht. lukkede riste, så er der lavet en tilbygning for 8 år siden, ellers er de resterende riste åbne. 

Mht. at få en fugttekniker ud, tænker jeg, at jeg stadig må åbne for adgang så de kan komme ned og lave fugtmålinger medmindre, at de kan komme omkring det hele via ventilationsriste (tvivler jeg dog stærkt på!)... Men jeg vil give DMR et kald og høre hvad de kan anbefale. 

@boso jeg takker mange gange for de konkrete forslag og anbefalingen til DMR!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis