Manglende adgang til krybekælder

Hej LDS

Håber I kan hjælpe. Vi har overtaget et hus hvor der ikke er adgang til krybekælderen, er det ikke usædvanligt? I tilstandsrapporten stod der, at antallet og placering af ventilationsriste ikke er i overestemmelse med gældende regler for ventilation. Nu går vi og frygter om der er fugtskader derinde. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal håndtere dette. Min tanke er, at få lavet en åbning til krybekælderen. Vi har et fyrrum som er under niveauet for resten af huset så man kan se krybekælderen fra "siden", hvis I forstår hvad jeg mener. Fra den side er der ført rør ind til krybekælderen pga. gulvvarme, men man har ikke åbnet nok til at en person kan krybe ind. 

  1. Er det en murer jeg skal have fat i eller er det noget man selv kan klare? 
  2. Er det muligt at undersøge for fugtskader uden adgang til krybekælderen, fx. med instrumenter via ventilationsristene eller noget i den stil?
  3. Hvilken fagmand anbefales det at bruge til at undersøge for fugtskader i en krybekælder? Tænker det skal være en der er villig til at ... krybe ned?

Håber I kan hjælpe med at svare på nogle af ovenstående spørgsmål!

Hej LDS Håber I kan hjælpe. Vi har overtaget et... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

kære alle - interessant tråd - jeg vil i den forbindelse høre, om der i enkelthus direktiver osv. er krav om hvordan evt. adgangsforhold til krybekælder skal være. 

Min krybekælder ligger nemlig under hovedtrappen, og jeg kunne tænke mig at udvide mit køkken, og det vil betyde, at det bliver lidt sværere at komme hen til den lem som leder til krybekælder. Man vil reelt skulle kravle hen til den. 

Siden alt er reguleret i dagens Danmark :o tænker jeg at en krybekælder også er, - men har ikke kunnet finde noget om på nettet. 

Der er ingen krav om adgang til krybekælder...

Desuden bygger man stort set ikke huse med krybekælder i dag

De eneste steder man finder "krybekældre" i nybyggeri er ved "kasse"- eller pavillonbyggerier, hvor færdige bygninger i kasser stilles på punktfundamenter og lukkes med skørter omkring. Der er tale om midlertidige bygninger, og der er stor fokus på ventilationen under bygningerne.

Er en krybekælder ikke bare det støbte betongulv, som bærer de strøere, hvorpå det endelige gulv hviler? Jeg kan da huske at vi rendte rundt nede i krybekælderen på vores første hus - Hosby hus - mens min mand lavede nogle installationer. Tror at gulvhøjden var 50-70 cm ? Synes ikke at jeg kan huske udluftningsriste. Derimod var der i vores nuværende hus nogle slidser i gulvpanelerne. Går ud fra at de skulle tjene som udluftning? 


Når lysten driver værket

@dennyepaabanen, kom du videre i din problemstilling? Er også nybagt husejer med delvis utilgængelig krybekælder og gyngende laminatgulv, og dermed meget nysgerrig på hvad du fandt. 

 @Borghild Nej desværre. Har du også gulvvarme? Jeg er nysgerrig efter hvordan man i så fald ved hvor man kan lave adgang. 

Hvis du finder ud af noget må du meget gerne skrive herinde, det lyder til, at du står lidt i samme situation. Samme vil jeg gøre!

@dennyepaabanen Nej, men det er absolut på ønskelisten, her er rigtig fodkoldt. Vi har adgang til 80kvm krybekælder, men så er der blevet tilbygget ad tre omgange - en af dem kan jeg se har krybekælder, uden at jeg kan komme derind, og de to andre er der intet der ligner krybekælder til. Dog har vi med regnvejret her de sidste par uger fået et lille svømmebassin i den tilgængelige krybekælder, og jeg kan se strøerne har gammel råd... så noget skal der ske. Jeg tør næsten ikke tænke på den utilgængelige del, som også er den aller koldeste. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis