Jeg har brug for lidt kritik af min plan om at udnytte loftsrummet på mit sommerhus, der er et lille husmandssted fra starten af forrige århundrede. Det er købt på tvang til 30.000,- for 5 år siden, og det behøver derfor ikke at blive lavet efter alle foreskrifter, mht. isolering og "korrekte" metoder. Det skal bare være konstruktionsmæssigt forsvarligt til mit eget brug.
Her er et groft run-down af omstændighederne og planen:
Hanebåbdsspær. 125cm CC bjælkeafstand. 130x130 bjælker. 370cm max frit spænd. Træværket er gammelt men sundt.
Jeg skal have lavet gulv med gulvvarme billigst muligt med lavest gulvtykkelse. Sikkert et udbredt ønske 😁
Planen er at skrue T1 lægter på højkant som tværstivere mellem bjælkerne, i niveau med bjælkerne. Herpå forskalning på tværs af tværstivere (og langs med bjælkerne), med passende mellemrum til at lægge varmefordelingsplader og gulvvarmeslanger. Øverst et endnu ikke defineret fast gulv. Nok nogle gulvplanker.
Grundlæggende er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt denne plan er holdbar, rent konstruktionsmæssigt.
Jeg har vurderet bjælkerne, ved at stille mig midt på spændet, og hoppe på dem. De viser ingen tegn på at gynge. De ligger rigtig godt. Så jeg vurdere ikke at der behøver at blive skudt ekstra bjælker ind. Har jo ingen planer om at installere spa, vandseng eller badeværelse. Loftsrummet skal bare benyttes til leg for ungerne og overnatning for gæster.
Hvis planen lyder rimelig, hvad vil så være en fornuftig afstand mellem tværstivere? Jeg går umiddelbart efter 600mm mellemrum, så jeg kan dumpe en skive 70mm isolering ned også (uden at tilskære begge sider, forstås).
Varmefordelingsplader. Disse skrøbelige stykker aluminium tårner sig op som den absolut dyreste post i gulvkonstruktionen. Er der et billigere alternativ til disse? Måske noget tykt alufolie af en slags? Eller kan de måske helt undværes, hvis man lægger slangerne lidt tættere? (Var hos en tømre en gang, der blot havde smidt slanger under massive maghoniplanker, og det fungerede tilsyneladende fint)
Hvad siger eksperterne og de erfarne GDS-folk?
Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.